|
Σύμφωνα
με το Υπουργείο
Ναυτιλίας, 271 πλοία
πλέουν στην ευρύτερη
περιοχή κινδύνου: τα 199
στον Περσικό Κόλπο και
τα 72 εντός των Στενών
του Ορμούζ. Από αυτά,
περίπου 170-180
ελληνόκτητα πλοία
βρίσκονται στην περιοχή,
εκ των οποίων 35 φέρουν
ελληνική σημαία, γεγονός
που συνεπάγεται
αυξημένες νομικές και
κρατικές υποχρεώσεις για
την Ελλάδα.
Ο
επικεφαλής ασφαλείας της
BIMCO, Jakob Larsen,
προειδοποιεί πως μια
γενικευμένη πολεμική
σύρραξη στην περιοχή, με
συμμετοχή και των ΗΠΑ,
θα μπορούσε να οδηγήσει
σε πλήρες κλείσιμο των
Στενών. Αν και μέχρι
στιγμής η ναυσιπλοΐα
συνεχίζεται –παρά τη
μείωση της κίνησης κατά
30%–, η απειλή
παραμένει, όπως
επισημαίνει ο κ.
Κορκίδης, υπενθυμίζοντας
πως το Ιράν έχει
απειλήσει με παρόμοια
ενέργεια και στο
παρελθόν χωρίς τελικά να
την υλοποιήσει.
Η
διακοπή της ροής 17-20
εκατ. βαρελιών
πετρελαίου ημερησίως
μέσω των Στενών θα
προκαλούσε σοβαρές
αναταράξεις στις αγορές,
έντονη άνοδο των τιμών
και πλήγμα στις κυρίως
ασιατικές οικονομίες.
Ήδη, καταγράφονται
αλλαγές στη στάση
ναυτιλιακών εταιρειών
και ναυλωτών, καθώς
αρκετοί πλοιοκτήτες
αποφεύγουν τη φόρτωση
φορτίων από τη Μέση
Ανατολή, προτιμώντας την
παραμονή των πλοίων τους
σε ασφαλέστερους
προορισμούς.
Οι
ναυλομεσίτες προβλέπουν
περαιτέρω άνοδο των
ναύλων στην περιοχή.
Ήδη, μετά τις 13
Ιουνίου, η ημερήσια τιμή
ναύλωσης για ένα VLCC
(Very Large Crude
Carrier) που μεταφέρει
φορτία από τον Περσικό
Κόλπο στην Ασία έχει
υπερδιπλασιαστεί – από
τις 20.000 δολάρια
ξεπέρασε τις 50.000
δολάρια σε μόλις δέκα
ημέρες.
Στην
αγορά πετρελαίου, η
μεταβλητότητα είναι
έντονη: το Brent έχει
σημειώσει άνοδο έως και
19% από την έναρξη των
εχθροπραξιών, με την
τιμή να διαμορφώνεται
στα 78 δολάρια/βαρέλι,
ενώ το West Texas
Intermediate κυμαίνεται
γύρω στα 76 δολάρια.
Περίπου το 1/5 της
παγκόσμιας ημερήσιας
παραγωγής πετρελαίου
διέρχεται από τα Στενά,
και σε περίπτωση
απόπειρας αποκλεισμού
τους από το Ιράν, οι
εισαγωγικές αγορές θα
αναζητήσουν εναλλακτικές
πηγές προμήθειας.
Η
Clarksons Research
καταγράφει αύξηση των
δρομολογίων
δεξαμενόπλοιων VLCC προς
ασφαλέστερες περιοχές
φόρτωσης, όπως η Δυτική
Αφρική και ο Κόλπος του
Μεξικού. Τα ναύλα spot
για τις διαδρομές αυτές
προς την Ασία έχουν
αυξηθεί σημαντικά.
Σε ό,τι
αφορά τα πλοία μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων, οι
επιπτώσεις είναι μέχρι
στιγμής περιορισμένες,
καθώς η κρίση στην
Ερυθρά Θάλασσα είχε ήδη
οδηγήσει στη χρήση
παρακαμπτηρίων διαδρομών
γύρω από το Ακρωτήριο
της Καλής Ελπίδας,
προκαλώντας όμως ήδη
αυξημένους χρόνους και
κόστη μεταφοράς.
Ενδεχόμενο κλείσιμο των
Στενών θα επηρεάσει τις
τοπικές διασυνδέσεις
μεταξύ των γειτονικών
χωρών της περιοχής, με
επιπτώσεις και στην
περιφερειακή αγορά
εμπορευματοκιβωτίων.
Υπενθυμίζεται ότι υπό
φυσιολογικές συνθήκες
περίπου 20–30 container
ships διασχίζουν
καθημερινά το Στενό του
Ορμούζ.
Το
συνολικό περιβάλλον
αυξανόμενου κινδύνου
ενισχύει τις ανησυχίες
για την ασφάλεια της
ναυσιπλοΐας και προκαλεί
έντονες αναταράξεις στην
αγορά ναυτασφαλίσεων. Τα
πλοία που κινούνται
εντός «θερμών ζωνών»
αναμένεται να
επιβαρυνθούν με
ασφάλιστρα «πολεμικών
κινδύνων» που φθάνουν
έως και το 60% του
κόστους, γεγονός που θα
αυξήσει το συνολικό
κόστος μεταφοράς.
Όπως
τονίζει ο πρόεδρος του
ΕΒΕΠ, η οποιαδήποτε
απόπειρα αποκλεισμού των
Στενών του Ορμούζ θα
ενεργοποιήσει πιθανότατα
αντίδραση όχι μόνο των
ΗΠΑ αλλά και των άλλων
αραβικών κρατών του
Κόλπου, καθώς
διακυβεύεται η παγκόσμια
ενεργειακή και εμπορική
σταθερότητα.
|