| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Δευτέρα, 23/06/2025

    

 

 

Ως το πιο κρίσιμο και ευάλωτο σημείο του παγκόσμιου ενεργειακού χάρτη χαρακτηρίζονται τα Στενά του Ορμούζ, καθώς δεν υπάρχει εναλλακτική θαλάσσια δίοδος. Η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί με ανησυχία την όξυνση της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν –ιδίως μετά την εμπλοκή των ΗΠΑ– η οποία επαναφέρει στο προσκήνιο το ενδεχόμενο υλοποίησης του πιο ακραίου σεναρίου, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη.

Περίπου το 20-25% του παγκόσμιου πετρελαίου διακινείται μέσω των Στενών και οποιαδήποτε διαταραχή στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα θα έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο στη διεθνή ναυτιλία όσο και στην ενεργειακή ασφάλεια. Σε μηνιαία βάση, περισσότερα από 3.000 δεξαμενόπλοια διασχίζουν τα Στενά, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2025, 1.201 από αυτά ήταν ελληνόκτητα, σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence.

 

Σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας, 271 πλοία πλέουν στην ευρύτερη περιοχή κινδύνου: τα 199 στον Περσικό Κόλπο και τα 72 εντός των Στενών του Ορμούζ. Από αυτά, περίπου 170-180 ελληνόκτητα πλοία βρίσκονται στην περιοχή, εκ των οποίων 35 φέρουν ελληνική σημαία, γεγονός που συνεπάγεται αυξημένες νομικές και κρατικές υποχρεώσεις για την Ελλάδα.

Ο επικεφαλής ασφαλείας της BIMCO, Jakob Larsen, προειδοποιεί πως μια γενικευμένη πολεμική σύρραξη στην περιοχή, με συμμετοχή και των ΗΠΑ, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πλήρες κλείσιμο των Στενών. Αν και μέχρι στιγμής η ναυσιπλοΐα συνεχίζεται –παρά τη μείωση της κίνησης κατά 30%–, η απειλή παραμένει, όπως επισημαίνει ο κ. Κορκίδης, υπενθυμίζοντας πως το Ιράν έχει απειλήσει με παρόμοια ενέργεια και στο παρελθόν χωρίς τελικά να την υλοποιήσει.

Η διακοπή της ροής 17-20 εκατ. βαρελιών πετρελαίου ημερησίως μέσω των Στενών θα προκαλούσε σοβαρές αναταράξεις στις αγορές, έντονη άνοδο των τιμών και πλήγμα στις κυρίως ασιατικές οικονομίες. Ήδη, καταγράφονται αλλαγές στη στάση ναυτιλιακών εταιρειών και ναυλωτών, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες αποφεύγουν τη φόρτωση φορτίων από τη Μέση Ανατολή, προτιμώντας την παραμονή των πλοίων τους σε ασφαλέστερους προορισμούς.

Οι ναυλομεσίτες προβλέπουν περαιτέρω άνοδο των ναύλων στην περιοχή. Ήδη, μετά τις 13 Ιουνίου, η ημερήσια τιμή ναύλωσης για ένα VLCC (Very Large Crude Carrier) που μεταφέρει φορτία από τον Περσικό Κόλπο στην Ασία έχει υπερδιπλασιαστεί – από τις 20.000 δολάρια ξεπέρασε τις 50.000 δολάρια σε μόλις δέκα ημέρες.

Στην αγορά πετρελαίου, η μεταβλητότητα είναι έντονη: το Brent έχει σημειώσει άνοδο έως και 19% από την έναρξη των εχθροπραξιών, με την τιμή να διαμορφώνεται στα 78 δολάρια/βαρέλι, ενώ το West Texas Intermediate κυμαίνεται γύρω στα 76 δολάρια. Περίπου το 1/5 της παγκόσμιας ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά, και σε περίπτωση απόπειρας αποκλεισμού τους από το Ιράν, οι εισαγωγικές αγορές θα αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας.

Η Clarksons Research καταγράφει αύξηση των δρομολογίων δεξαμενόπλοιων VLCC προς ασφαλέστερες περιοχές φόρτωσης, όπως η Δυτική Αφρική και ο Κόλπος του Μεξικού. Τα ναύλα spot για τις διαδρομές αυτές προς την Ασία έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Σε ό,τι αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι επιπτώσεις είναι μέχρι στιγμής περιορισμένες, καθώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε ήδη οδηγήσει στη χρήση παρακαμπτηρίων διαδρομών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προκαλώντας όμως ήδη αυξημένους χρόνους και κόστη μεταφοράς. Ενδεχόμενο κλείσιμο των Στενών θα επηρεάσει τις τοπικές διασυνδέσεις μεταξύ των γειτονικών χωρών της περιοχής, με επιπτώσεις και στην περιφερειακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων. Υπενθυμίζεται ότι υπό φυσιολογικές συνθήκες περίπου 20–30 container ships διασχίζουν καθημερινά το Στενό του Ορμούζ.

Το συνολικό περιβάλλον αυξανόμενου κινδύνου ενισχύει τις ανησυχίες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και προκαλεί έντονες αναταράξεις στην αγορά ναυτασφαλίσεων. Τα πλοία που κινούνται εντός «θερμών ζωνών» αναμένεται να επιβαρυνθούν με ασφάλιστρα «πολεμικών κινδύνων» που φθάνουν έως και το 60% του κόστους, γεγονός που θα αυξήσει το συνολικό κόστος μεταφοράς.

Όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, η οποιαδήποτε απόπειρα αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ θα ενεργοποιήσει πιθανότατα αντίδραση όχι μόνο των ΗΠΑ αλλά και των άλλων αραβικών κρατών του Κόλπου, καθώς διακυβεύεται η παγκόσμια ενεργειακή και εμπορική σταθερότητα.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum