Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου θα δώσει τη
θεσμική λύση που ζητούν οι εταιρείες διαχείρισης
(servicers) στο πρόβλημα που έχει ανακύψει με το
αν έχουν ή όχι νομιμοποίηση να προχωρούν σε πλειστηριασμούς, μετά
και το ξεκάθαρο «όχι» του υπουργού Οικονομικών Χρήστου
Σταϊκούρα να αναλάβει τη νομοθετική
πρωτοβουλία που του ζήτησαν οι εκπρόσωποι των χρηματοπιστωτικών
ιδρυμάτων.
Όπως γράφει η
Αρτεμις Σπηλιώτη στην
Ημερησία:
Οπως είπε ο υπουργός κατά
τη διάρκεια της
συνεδρίασης της
Επιτροπής Οικονομικών
Υποθέσεων της Βουλής, «η
οδός αυτή δεν γίνεται
αποδεκτή από την ηγεσία
του υπουργείου
Οικονομικών».
Πάντως, 11 αποφάσεις
του Αρείου Πάγου (μεταξύ
των οποίων και η
τελευταία) αλλά και η
πλειονότητα των
εφετειακών δικαιώνει
τους servicers, κρίνουν
δηλαδή ότι έχουν
νομιμοποίηση, όπως
ανέφερε ο πρόεδρος της
Ενωσης των servicers και
διευθύνων σύμβουλος της doValue, Τάσος
Πανούσης.
Ουσιαστικά το
πρόβλημα έχει προκύψει
από μια απόφαση του
Αρείου Πάγου, την
επίμαχη 822/2022 που
έκρινε ότι δεν υπάρχει
νομιμοποίηση λόγω
νομικού κενού στο
θεσμικό πλαίσιο.
Στον «πάγο» οι
πλειστηριασμοί
Ωστόσο η «λύση» της
Ολομέλειας δεν είναι
άμεση, καθώς εκτιμάται
ότι θα χρειαστούν
τουλάχιστον 6 μήνες για
την έκδοση απόφασης και
σε αυτό το χρονικό
διάστημα, το οποίο
τυγχάνει να είναι και
προεκλογικό, το
πρόγραμμα των
πλειστηριασμών μπαίνει
ουσιαστικά στον «πάγο».
Οι επιπτώσεις από τη
διατήρηση επί μακρόν της
σύγχυσης που έχει
δημιουργηθεί έχουν
καταγραφεί διεξοδικά (βλέπε
σχετικό ρεπορτάζ «Η»
20.10.2022) όλες τις
προηγούμενες ημέρες και
προφανώς δεν ακούστηκαν
για πρώτη φορά χθες στη Βουλή.
Οι servicers τόνισαν
τον κίνδυνο να μην
επιτευχθούν οι
δεσμευτικοί στόχοι των
business plans των
τιτλοποιήσεων και βάσει
των οποίων δόθηκαν οι
κρατικές εγγυήσεις του «Ηρακλή».
Και την ενδεχόμενη
κατάπτωση των κρατικών
εγγυήσεων θα κληθούν να
πληρώσουν οι
φορολογούμενοι.
Πανούσης: Να βρεθεί
θεσμική λύση
«Πρέπει να βρεθεί
θεσμική λύση άμεσα ώστε
αποτραπεί ο κίνδυνος να
επιβαρυνθεί ο
φορολογούμενος» τόνισε
χαρακτηριστικά ο Τάσος
Πανούσης.
Υπενθυμίζεται ότι
στον «Ηρακλή» οι
τέσσερις συστημικές
τράπεζες έχουν
μεταβιβάσει δάνεια (τιτλοποιήσεις)
ύψους 47,9 δισ. ευρώ,
έναντι των οποίων (έναντι
του senior κομματιού των
τιτλοποιήσεων) έχουν
λάβει κρατικές εγγυήσεις
18,7 δισ. ευρώ.
Ο εξωδικαστικός
μηχανισμός
Χθες και επισήμως
στις επιπτώσεις που έχει
η... εκκρεμότητα της
νομιμοποίησης προστέθηκε
ακόμα μία και αφορούσε
το θέμα της ημερήσιας
διάταξης της χθεσινής
συζήτησης που ήταν η
πορεία του εξωδικαστικού
μηχανισμού.
Απευθυνόμενος στους
βουλευτές αλλά και στον
υπουργό Οικονομικών που
ζήτησε σε αυστηρούς
τόνους περισσότερες
ρυθμίσεις και ζητώντας
από servicers και
τράπεζες να αρθούν στο
ύψος των περιστάσεων, ο
Τάσος Πανούσης τόνισε:
«Πρέπει να έχετε στο
μυαλό σας ότι ακόμα και
η διαδικασία του
εξωδικαστικού μηχανισμού
στην οποία συμμετέχουμε,
επειδή πρόκειται για
προ-πτωχευτική
διαδικασία
αφερεγγυότητας, που
συνδέεται με τις
διαδικασίες αναγκαστικής
εκτέλεσης και αυτή η μη
νομιμοποίηση, η δική μας, θέτει
εν αμφιβόλω τη
δυνατότητά μας να
προχωράμε σε
εξωδικαστικό μηχανισμό.
Αρα, καταλαβαίνετε ότι
αν δεν λυθεί το πρόβλημα
αυτό, ακόμα και
εξωδικαστικό μηχανισμό
είναι παράνομο να
κάνουμε».
Και όπως συμπλήρωσε
ο Θεόδωρος
Αθανασόπουλος,
διευθύνων σύμβουλος της CEPAL και
αντιπρόεδρος της Ενωσης
των servicers «αυτό, το
οποίο ζητείται, είναι να
διευκρινιστεί, διότι
αυτή τη στιγμή υπάρχει
κρατούσα νομική άποψη,
αλλά όχι απόλυτη, από
τις αποφάσεις που
υπάρχουν και δημιουργεί
πρόβλημα», τονίζοντας
ότι «τα "παράθυρα" στο
νομικό καθεστώς συνήθως
τα χρησιμοποιούν αυτοί
που έχουν τη δυνατότητα
να πληρώσουν πολύ καλούς
δικηγόρους».
Απαντώντας στο
ερώτημα, που ανέκυψε από
την επίμαχη 822/2022
απόφαση του Αρείου Πάγου γιατί
οι μεταβιβάσεις έγιναν
με τον νόμο του 2003 και
όχι με βάση τον νόμο του
2015, η Φωτεινή
Ιωάννου,
πρόεδρος της επιτροπής
διαχείρισης κόκκινων
δανείων της Ελληνικής
Ενωσης Τραπεζών και
γενική διευθύντρια της
Εθνικής Τράπεζας,
ανέφερε:
«Ο νόμος για τον "Ηρακλή"
του 2019 στηρίζεται στο
ευρωπαϊκό πλαίσιο και
στην Οδηγία της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η
έγκριση της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής προέβλεπε τη
μεταβίβαση μόνο μέσω
τιτλοποίησης και όχι
μέσω της μεταβίβασης
δανείων, με βάση το
εσωτερικό μας δίκαιο.
Για τον λόγο αυτό και
μόνο για αυτό,
εφαρμόσαμε την απόφαση
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
και εφαρμόσαμε τον νόμο
του "Ηρακλή", που
παρέπεμπε στον νόμο του
2003. Οπότε για
να είμαστε ξεκάθαροι για
ποιο λόγο έγινε,
δεν έγιναν για
φορολογικούς λόγους ή
για κάποιον άλλο λόγο».