Μεγαλύτερο κίνδυνο για τον παγκόσμιο
πληθωρισμό σε σχέση με το 2020 αποτελούν τα νέα
lockdowns που έχει επιβάλει η Κίνα,
την ώρα που οι εικόνες απελπισίας των κατοίκων
στη Σαγκάη κάνουν τον γύρο των διεθνών ΜΜΕ.
Σύμφωνα με αναλυτές
της Bernstein Research,
που επικαλείται το CNBC,
αυτό οφείλεται στο
γεγονός ότι ο πλανήτης
είναι πλέον περισσότερο
εξαρτημένος από κινεζικά
προϊόντα σε σχέση με το
2020, όταν ξέσπασε η πανδημία.
Το μερίδιο της Κίνας
στις εξαγωγές παγκοσμίως
αυξήθηκε στο 15,4% το
2021, το υψηλότερο
τουλάχιστον από το 2012.
Η αύξηση των
εξαγωγών οφείλεται στην
επιτυχία του Πεκίνου να
ελέγξει γρήγορα το πρώτο
ξέσπασμα της Covid-19,
μέσα σε λίγες μόλις
εβδομάδες, και έτσι να
συνεχιστεί απρόσκοπτα η
παραγωγή, την ίδια ώρα
που ο υπόλοιπος πλανήτης
πάλευε να περιορίσει τον
ιό.
Ανατροπή
Τις τελευταίες
εβδομάδες όμως, η
ηπειρωτική Κίνα
βρίσκεται αντιμέτωπη με
το χειρότερο κύμα
Covid-19 των τελευταίων
δύο ετών, επιβάλλοντας
lockdowns και
ταξιδιωτικούς
περιορισμούς που οι
ηγέτες ξένων
επιχειρήσεων έχουν
περιγράψει ως πιο
σκληρούς από ό,τι στις
αρχές του 2020. Οι
εντολές παραμονής στο
σπίτι και οι απαιτήσεις
για τεστ έχουν επηρεάσει
ιδιαίτερα τα παράκτια
οικονομικά κέντρα, όπως
η Σαγκάη.
«Πιστεύουμε ότι ο
μακροοικονομικός
αντίκτυπος των lockdown
στην Κίνα θα μπορούσε να
είναι αρκετά υψηλός και
απρόβλεπτος για την
αγορά», αναφέρεται σε
έκθεση της Bernstein που
δημοσιεύτηκε στις 8
Απριλίου.
Εξαγωγή πληθωρισμού
Σε σύγκριση με πριν
την πανδημία, το κόστος
των εμπορευματοκιβωτίων
από τη Σαγκάη είναι
πέντε φορές υψηλότερο
και οι ναύλοι
αεροπορικών μεταφορών
είναι δύο φορές
υψηλότεροι, ανέφερε η
έκθεση, επισημαίνοντας
αντίστοιχες πιέσεις
στους χρόνους παράδοσης.
«Ως εκ τούτου, θα
σημειωθεί υψηλότερη
εξαγωγή πληθωρισμού,
ειδικά στους μεγάλους
εμπορικούς εταίρους της
Κίνας, ενώ ταυτόχρονα θα
καθυστερήσει και η
ανάκαμψη της ζήτησης
στην ίδια την Κίνα».
Επηρεαζόμενη από τη
διακοπή της εφοδιαστικής
αλυσίδας, η κινεζική
εταιρεία ηλεκτρικών
αυτοκινήτων Nio
ανακοίνωσε τη διακοπή
της παραγωγής το
Σαββατοκύριακο, που
μερικώς μόνο
αποκαταστάθηκε την
Πέμπτη. Η γερμανική
αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen ανακοίνωσε
ότι τα εργοστάσιά της
στα περίχωρα της Σαγκάης
και στη βόρεια επαρχία
Τζιλίν παρέμειναν
κλειστά τουλάχιστον έως
την Πέμπτη.
Αναβαθμισμένος ρόλος
Η ανάλυση της
Bernstein τονίζει ότι η
Κίνα μεταξύ άλλων
αποτελεί τον μεγαλύτερο
παγκόσμιο κατασκευαστή
πλοίων, ηλιακών μονάδων,
κινητών τηλεφώνων,
υπολογιστών ενώ
εξορύσσει και εξάγει
σπάνιες γαίες.
Τα κινεζικά
εργοστάσια δεν
πραγματοποιούν πλέον
μόνο την τελική
συναρμολόγηση για αυτά
τα ηλεκτρονικά προϊόντα,
αλλά κατασκευάζουν και
εξαρτήματα όπως πάνελ
LCD και ολοκληρωμένα
κυκλώματα, αναφέρει η
έκθεση, κάνοντας λόγο
για αύξηση στις εξαγωγές
των εν λόγω εξαρτημάτων
το 2021.
Τα εμπορικά στοιχεία
του πρώτου τριμήνου της
Κίνας έδειξαν σταθερή
αύξηση των εξαγωγών. Ο
δείκτης τιμών παραγωγού
της χώρας και ο δείκτης
τιμών καταναλωτή
αυξήθηκαν ταχύτερα από
το αναμενόμενο τον
Μάρτιο, σύμφωνα με
πρόσφατα στοιχεία.
Εξαγωγέας
αυτοκινήτων
Στο μεταξύ, από την
έναρξη της πανδημίας η
Κίνα έχει μετατραπεί σε
σημαντικό κατασκευαστή
αυτοκινήτων, ιδίως δε
ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι εξαγωγές
αυτοκινήτων και
εξαρτημάτων αυξήθηκαν
κατά μέσο όρο κατά 119%
το 2021 σε σχέση με το
προηγούμενο έτος,
υπερβαίνοντας κατά πολύ
την αύξηση 30% στις
συνολικές εξαγωγές της
Κίνας. Την ίδια στιγμή,
η χώρα αντιπροσωπεύει
περίπου το 74% της
παγκόσμιας παραγωγής
κυψελών μπαταριών,
ανέφερε η έκθεση.
Η Κίνα όμως αποτελεί
και τη μεγαλύτερη αγορά
αυτοκινήτων στον κόσμο,
ενώ τα τελευταία χρόνια
αναπτύσσεται έντονα και
η αγορά ηλεκτρονικών
οχημάτων, κυρίως μέσω
επιδοτήσεων. Ξένες
αυτοκινητοβιομηχανίες
που προσελκύονται από
την αγορά έχουν αρχίσει
να λανσάρουν ηλεκτρικά
οχήματα για την Κίνα τα
τελευταία χρόνια.
Τώρα, η Tesla,
η BMW και άλλες
αυτοκινητοβιομηχανίες
κατασκευάζουν ολοένα και
περισσότερα ηλεκτρικά
οχήματα στην Κίνα που
ακολούθως εξάγονται σε
άλλες χώρες, σύμφωνα με
την Bernstein.
Συμπεριλαμβανομένων των
αυτοκινήτων που
κινούνται με συμβατικά
καύσιμα, οι κινεζικές
κρατικές
αυτοκινητοβιομηχανίες
SAIC και Chery είναι οι
κορυφαίοι εξαγωγείς
επιβατικών οχημάτων από
την Κίνα σε όγκο,
ανέφερε η έκθεση,
σημειώνοντας τις
αυξανόμενες πωλήσεις
κινεζικών αυτοκινήτων
στη Χιλή, την Αίγυπτο
και τη Σαουδική Αραβία.
Αν και η έκθεση δεν
εξέταζει τις επιπτώσεις
των νέων lockdowns στις
εφοδιαστικές αλυσίδες
της
αυτοκινητοβιομηχανίας,
επισημαίνεται ότι το
2020 μια σειρά
κατασκευαστών οχημάτων
σε Κορέα και Ιαπωνία
βρέθηκαν αντιμέτωπες με
προβλήματα στην γραμμή
παραγωγής, όταν το 2020
η Κίνα έθεσε σε lockdown
την επαρχία της Ουχάν.