| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη, 27/11/2025

 

 

Η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού έλαβε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ξεπερνώντας ένα από τα βασικά εμπόδια για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Για να προχωρήσει η παράδοση του αυτοκινητοδρόμου στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, ανατίθεται πλέον στον παραχωρησιούχο η ευθύνη για την πιστοποίηση των περισσότερων από 60 σηράγγων του άξονα. Ο στόχος είναι η έναρξη της παραχώρησης εντός του 2025, ώστε να εισπραχθεί το τίμημα των 1,35 δισ. ευρώ, χωρίς να αποκλείεται η καθυστέρηση στις αρχές του 2026.

Η πιστοποίηση των σηράγγων αποτελούσε τη μεγαλύτερη πηγή καθυστέρησης για τη 35ετή παραχώρηση, η οποία «τρέχει» εδώ και οκτώ χρόνια. Στο διάστημα αυτό, έχουν υπερκεραστεί πολλά εμπόδια, από πολιτικές καθυστερήσεις και αντιδράσεις για τους σταθμούς διοδίων μέχρι το ζήτημα των σηράγγων, που παραμένει το πιο περίπλοκο.

 

Ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος σημείωσε ότι η υποχρέωση κατάταξης των σηράγγων ανήκει στην Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία έχει προχωρήσει αργά και έχει αφήσει εκκρεμότητες. Παράλληλα τόνισε ότι η παραχώρηση είναι αναγκαία, καθώς ο αυτοκινητόδρομος απαιτεί σημαντικές αναβαθμίσεις, καθώς διαφέρει ουσιωδώς από τους υπόλοιπους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους που λειτουργούν με παραχωρήσεις. Σημειώνεται ότι εδώ και πάνω από 20 χρόνια, ο άξονας των 658 χλμ. (περίπου 900 χλμ. με τις συνδέσεις) δεν έχει υποβληθεί σε βαριά συντήρηση.

Η παραχώρηση περιλαμβάνει επίσης την αναβάθμιση των τριών κάθετων αξόνων που συνδέουν την Εγνατία με Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία, οι οποίοι κρίνονται σημαντικοί για την οικονομία και την ασφάλεια της Βόρειας Ελλάδας. Οι επενδύσεις της πρώτης πενταετίας ανέρχονται σε 420 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος έργων κατά τη διάρκεια της παραχώρησης φτάνει τα 1,8 δισ. ευρώ.

Τα σημεία όπου κολλούν τα τούνελ

Η πιστοποίηση των σηράγγων αφορά κυρίως τις σήραγγες μήκους άνω των 500 μέτρων, οι οποίες υπάγονται στην κατηγορία Ε, σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα του 2007 που ενσωματώνει την ευρωπαϊκή οδηγία για την ελάχιστη ασφάλεια στις σήραγγες του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Στην Εγνατία Οδό, οι σήραγγες αυτές ξεπερνούν τις 60.

Το ΤΑΙΠΕΔ είχε εκπονήσει μελέτη για τις εργασίες που απαιτούνται σε σήραγγες που δεν είχαν αδειοδοτηθεί πριν το 2007, με εκτιμώμενο κόστος πάνω από 300 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, η μελέτη περιελάμβανε και αξιολόγηση των ήδη εγκατεστημένων συστημάτων, κάτι που αναλαμβάνει να ολοκληρώσει σύμβουλος του υπουργείου Υποδομών και θα συνοδεύει την τροποποίηση της σύμβασης.

Στο «τελευταίο μίλι» της παραχώρησης

Για να αποφευχθεί περαιτέρω ακινησία, η τροποποίηση της σύμβασης προβλέπει ότι ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει τις απαραίτητες εργασίες και διαδικασίες πιστοποίησης. Με την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η σύμβαση παραχώρησης και η τροποποίησή της θα αποσταλούν στη Βουλή για κύρωση.

Η ολοκλήρωση της διαδικασίας απαιτεί ταυτόχρονα:

Κλείσιμο των γραφειοκρατικών εκκρεμοτήτων χρηματοδότησης.

Στενή συνεργασία μεταξύ του παραχωρησιούχου, του ομίλου AKTOR (συντήρηση και είσπραξη διοδίων) και της Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία θα τεθεί σε εκκαθάριση με την έναρξη της παραχώρησης.

Παρά τις πιθανές αντιδράσεις των εργαζομένων της δημόσιας εταιρείας και φορέων της Βόρειας Ελλάδας, ο στόχος παραμένει η έναρξη της παραχώρησης εντός του επόμενου μήνα, ώστε η είσπραξη του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ να ενταχθεί στον κρατικό προϋπολογισμό του 2026. Αν και οι παράγοντες αβεβαιότητας παραμένουν, η διαδικασία θεωρείται εφικτή.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum