Ανταγωνιστικά στη διεθνή ναυπηγική αγορά
αναμένεται να τοποθετηθεί η Ελλάδα, αφού ήδη
πολλοί εφοπλιστές δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερη
εμπιστοσύνη φέρνοντας τα πλοία τους στις
εγχώριες γιάρδες.
Με την αρχή να
γίνεται από το Νεώριο
της Σύρου όπου έως το
2022 είχαν ολοκληρωθεί
τουλάχιστον 350
επισκευές πλοίων όλων
των τύπων, ακολουθούν
δυναμικά και τα
ναυπηγεία Ελευσίνας και
Σκαραμαγκά.
Την Παρασκευή, σε
ειδική εκδήλωση που
πραγματοποιήθηκε στα
Ναυπηγεία Ελευσίνας και
πριν αρχίσει η επίσημη
επαναλειτουργία τους υπό
την ONEX, κατέπλευσε το
πρώτο πλοίο, το φορτηγό
supramax, της Star Bulk
Carriers, Star Cleo
χωρητικότητας 56.582 dwt
και ναυπηγήσεως του
2013.
Πρόκειται για πλοίο
του εφοπλιστή Πέτρου
Παππά, ο οποίος ηγείται
μίας εκ των μεγαλύτερων
εισηγμένων ναυτιλιακών
εταιρειών στο
αμερικανικό
χρηματιστήριο με στόλο
από συνολικά 128 φορτηγά
πλοία.
Ναυπηγεία
Νεωρίου-Ελευσίνας
Στα ναυπηγεία
Ελευσίνας η αμερικανική
τράπεζα επενδύσεων DFC
έχει ήδη δώσει έγκριση
για κεφάλαια ύψους 102
εκατ. ευρώ με τη μορφή
δανείου και με τη
δυνατότητα μετατροπής
του. Αυτή τη στιγμή
αναμένεται η επικύρωση
του σχεδίου εξυγίανσης
από τα αρμόδιο
δικαστήριο ενώ ήδη η
διοίκηση του ναυπηγείου
σε συνεργασία με τους
εργαζόμενους προχωρούν
σε αποτυπώσεις
προκειμένου τα ναυπηγεία
μεταξύ Ιουνίου και
Αυγούστου του 2023 να
είναι πλήρως λειτουργικά.
Ήδη τα ναυπηγεία
Ελευσίνας έχουν
προχωρήσει σε συνεργασία
με τον ιταλικό όμιλο
fincantieri που
πρόκειται για μία από
τις μεγαλύτερες
ναυπηγικές μονάδες στην
Ευρώπη και τέταρτη
μεγαλύτερη στον κόσμο.
Ο πρόεδρος του
Ομίλου ΟΝΕΧ Πάνος
Ξενοκώστας ανέφερε
πρόσφατα ότι η
συνεργασία με τον
ιταλικό κολοσσό δεν
αρχίζει και δεν
τελειώνει μόνο σε ένα
πρόγραμμα, καθώς το
ναυπηγείο έχει στόχο να
μεγαλώσει το αμυντικό
κομμάτι διεθνώς και να
είναι ικανό να μπορεί να
προσφέρει
κατασκευαστικές
πλατφόρμες στην
παγκόσμια αγορά.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν
πολλές καλές σχεδιάσεις
και ο όμιλος έχει
συμφωνήσει εφόσον πάρει
κάποιο πρόγραμμα
κορβετών, οι τρεις να
χτιστούν στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι ο
Πρόεδρος και Διευθύνων
Σύμβουλος της ΟΝΕΧ, έχει
ανακοινώσει ως ένδειξη
εμπιστοσύνης, την
ενίσχυση των εργαζομένων
των ναυπηγείων Ελευσίνας
με 1,2 εκατ. ευρώ τον
Δεκέμβριο πριν βγει η
απόφαση του δικαστηρίου.
Τα ναυπηγεία
Ελευσίνας διαθέτουν
τρεις δεξαμενές στις
οποίες μπορούν να
δεξαμενιστούν πλοία έως
120.000 DWT (Capesize)
και μήκους έως 276 μ..
Καθεμιά διαθέτει δύο
γερανούς ανύψωσης μέχρι
18 τόνους.
Τα ναυπηγεία Νεωρίου
στη Σύρο ήδη κινούνται
με εντατικούς ρυθμούς
και σύμφωνα με στοιχεία
που παρουσίασε ο CEO του
ομίλου ΟΝΕΧ έως το 2022
είχαν ολοκληρωθεί 350
επισκευές πλοίων, ενώ
είχαν καταβληθεί 10 εκατ.
ευρώ σε αποπληρωμές και
οφειλές εργαζομένων και
άλλα 5 εκατ. ευρώ σε
οφειλές εφορίας, ΙΚΑ και
τράπεζες. Τόνισε ότι
περισσότερα από 100
εκατομμύρια ήρθανε από
δεξαμενισμούς πλοίων για
επισκευές στο Νεώριο ενώ
έχουν γίνει συνολικά
επενδύσεις περίπου 20
εκατ. ευρώ για την
αναβάθμιση των υποδομών
του. Το ναυπηγείο
διαθέτει πλωτές
δεξαμενές χωρητικότητας
75.000 και 40.000 DWT
(Deadweight Tonnage)
αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι και
στα δύο ναυπηγεία
Ελευσίνας και Νεωρίου θα
δημιουργηθούν σχολές
εργατοτεχνιτών.
Παράλληλα, το Δεκέμβριο
το Νεώριο σε συνεργασία
με τη cisco και την
περιφέρεια προχωρά στη
δημιουργία Κέντρου
Θαλάσσιας Καινοτομίας
ενώ το Φεβρουάριο σε
συνεργασία με το
υπουργείο Παιδείας θα
γίνει η ίδρυση της
σχολής νέων
εργατοτεχνιτών.
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Σε εκκρεμότητα
παραμένει το θέμα της
καταβολής των
δεδουλευμένων των
εργαζομένων στα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά,
που θα γίνει μέσω
ρύθμισης στη Βουλή.
Πρόκειται για την
καταβολή των χρημάτων
της διαιτησίας του ICC,
που από το Δημόσιο θα
αποδοθούν στους
διαχειριστές, για να
διατεθούν στο σύνολό
τους για την πληρωμή των
εργαζομένων. Έως το
τέλος του χρόνου τα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
εκτιμάται ότι θα
μεταβιβαστούν στον
εφοπλιστή Γιώργο
Προκοπίου, ενώ θα
επιδιωχθεί συμφωνία με
τον επενδυτή να μην
μείνει κανένας
εργαζόμενος εργασιακά "ακάλυπτος".
Ο Γιώργος Προκοπίου,
ένας από τους
μεγαλύτερους και
ισχυρότερους πλοιοκτήτες
παγκοσμίως διαδραματίζει
σημαντικό ρόλο στις
εξελίξεις που
παρατηρούνται στον
ενεργειακό τομέα,
Σημειώνεται παράλληλα
ότι στην περιοχή των
ναυπηγείων Σκαραμαγκά,
σύμφωνα με νόμο που
ψηφίστηκε και ορίζει τις
χρήσεις, επιτρέπεται η
ανάπτυξη σταθμού FSRU.
Οι επενδύσεις θα
προχωρήσουν με τη
διαδικασία της ταχείας
αδειοδότησης (fast
track). Στο συγκεκριμένο
ναυπηγείο θα
κατασκευάζονται
ηλεκτρονικά συστήματα
και σύγχρονες
τεχνολογίες σε σκάφη του
Πολεμικού Ναυτικού και
του Λιμενικού ενώ θα
γίνεται επίσης συντήρηση,
μετασκευή και ναυπήγηση
γιότ.
Τα ναυπηγεία
διαθέτουν δύο μόνιμες
δεξαμενές 500 και 250
χιλιάδων τόνων, καθώς
και τρεις μικρότερες
πλωτές δεξαμενές (72
χιλιάδες, 60 χιλιάδες
και 36 χιλιάδες τόνοι).
Όπως και κεκλιμένη
ναυπηγική κλίνη για την
καθέλκυση πλοίων ή
τμημάτων αυτών.
ΝΕΖ-ΟΛΠ
Αύξηση 6,8% το
εννιάμηνο του 2022
έναντι του 2021
παρουσίασε η επισκευή
πλοίων στη
ναυπηγοεπισκευαστική
ζώνη Περάματος. Σύμφωνα
με τον ΟΛΠ τα πλοία που
μπήκαν για εργασίες
αυξήθηκαν από 190 σε
203. Στο τομέα των
δεξαμενών τα
εξυπηρετούμενα πλοία
κατέγραψαν το ίδιο
διάστημα οριακή μείωση
κατά 0,9% Στον Οργανισμό
Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.
λειτουργούν συνολικά 5
δεξαμενές, 3 πλωτές και
2 μόνιμες.
- Μόνιμες δεξαμενές
στην Ακτή Βασιλειάδη -
Δραπετσώνα
- Μεγάλη Μόνιμη
Δεξαμενή μήκους 140μ και
18,5μ εσωτερικού πλάτους
- Μικρή Μόνιμη
Δεξαμενή μήκους 85μ και
12,5μ εσωτερικού πλάτους
Β. Κορκίδης: Τα
ελληνικά ναυπηγεία να
λειτουργήσουν
συμπληρωματικά το ένα
στο άλλο
Ο πρόεδρος του
Εμπορικού και
Βιομηχανικού
Επιμελητηρίου Πειραιά
Βασίλης Κορκίδης
μιλώντας σε ημερίδα του
ΕΛΙΝΤ για το μέλλον της
ναυπηγικής βιομηχανίας
στην Ελλάδα είπε ότι το
δίδαγμα που πρέπει να
συγκρατήσουμε, ώστε να
εξασφαλίσουμε την
επιτυχία της
επανεκκίνησης, είναι τα
ελληνικά ναυπηγεία να
λειτουργήσουν
συμπληρωματικά το ένα
στο άλλο και όχι
ανταγωνιστικά όπως στο
παρελθόν.
Πρόσθεσε ότι η
ναυπηγική βιομηχανία
πρέπει να αποτελεί
βασικό παράγοντα
ναυτικής υποδομής της
χώρας μας και να
συμβάλει στην οικονομική
της μεγέθυνση. Ο ίδιος
επεσήμανε ότι οι
ευκαιρίες που ανοίγονται
είναι μοναδικές καθώς
νέα κεφάλαια και
τεχνογνωσία δύναται να
αποφέρουν σοβαρά και
ουσιαστικά οφέλη.
Επίσης, τόνισε ότι η
είσοδος της ακτοπλοΐας
προσεχώς στην «πράσινη»
ναυτιλία δίνει τη
δυνατότητα στη ναυπηγική
βιομηχανία να
κατασκευάσει τα σύγχρονα
πλοία εδώ στην Ελλάδα,
ενώ αναφέρθηκε εκ νέου
στην ανάγκη δημιουργίας
διαλυτηρίου πλοίων που
θα πληροί τις ευρωπαϊκές
προδιαγραφές για να
γίνει πράξη και η
κυκλική, γαλάζια και
πράσινη οικονομία.
"Πρέπει να και
οφείλει η χώρα να
διεκδικήσει μερίδα από
την «πίτα» που
απολαμβάνουν χωρίς εγγύς
ανταγωνισμό τα τουρκικά
διαλυτήρια μέσα από τα
οποία έχει αναπτυχθεί
μια δευτερογενής αγοράς
μεταχειρισμένων υλικών
αλλά και ναυπηγικού
χάλυβα με ωφελημένη την
τουρκική οικονομία."
ανέφερε ο ίδιος