|
Το
νομικό πλαίσιο
Η
απαλλαγή από τις
χρεώσεις δεν αφορά μόνο
τους Έλληνες
καταναλωτές, αλλά και
τους πολίτες της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι
νομικές υπηρεσίες των
τραπεζών έκριναν ότι,
βάσει του κανονισμού για
τις διασυνοριακές
πληρωμές, δεν μπορούν να
γίνουν διακρίσεις μεταξύ
χωρών-μελών. Έτσι, η
Ελλάδα είναι πλέον η
μοναδική χώρα της Ε.Ε.
όπου το δίκτυο των ΑΤΜ
έχει ανοίξει πλήρως και
χωρίς καμία επιβάρυνση
για όλους τους
Ευρωπαίους. Αντίστοιχο
μοντέλο έχει εφαρμόσει
μόνο η Πορτογαλία, αλλά
περιορίζεται στα
κοινόχρηστα ΑΤΜ που
έχουν δημιουργήσει οι
ίδιες οι πορτογαλικές
τράπεζες – μια πρακτική
που εξετάζεται και στην
Ελλάδα.
Πίεση
στις συστημικές τράπεζες
Για να
ανταποκριθούν στη
ζήτηση, οι τέσσερις
συστημικές τράπεζες, που
διατηρούν περισσότερα
από 3.500 off site ΑΤΜ
(εκτός καταστημάτων),
προχώρησαν σε συνεχείς
τροφοδοσίες των
μηχανημάτων. Το κόστος
των χρηματαποστολών
κυμαίνεται συνήθως από
500–1.000 ευρώ, ενώ
μπορεί να φτάσει και τα
1.800–2.500 ευρώ όταν
απαιτείται
διανυκτέρευση. Συνολικά,
η ετήσια δαπάνη για τη
λειτουργία ενός off site
ΑΤΜ προσεγγίζει τις
20.000 ευρώ, ποσό που
αυξάνεται σημαντικά σε
«προνομιακές» τοποθεσίες
όπως αεροδρόμια ή μεγάλα
εμπορικά κέντρα. Σε
ορισμένες περιπτώσεις,
μόνο το ενοίκιο για τη
θέση του ΑΤΜ αγγίζει
αυτό το ύψος.
Οι
κερδισμένοι και οι
χαμένοι
Ένα μήνα
μετά την εφαρμογή του
νέου καθεστώτος, οι
κερδισμένοι είναι κυρίως
οι καταναλωτές, που
μπορούν να κάνουν
αναλήψεις από
οποιοδήποτε ΑΤΜ,
ανεξάρτητα αν η τράπεζά
τους διαθέτει δίκτυο
στην περιοχή.
Επωφελούνται επίσης οι
μικρότερες τράπεζες –
συνεταιριστικές, η
Credia Bank, η Optima
Bank και η Viva – που
εξυπηρετούν τους πελάτες
τους χωρίς να έχουν
επενδύσει σε δικό τους
δίκτυο.
Στον
αντίποδα, οι συστημικές
τράπεζες επωμίζονται
πλέον ένα ακόμη
μεγαλύτερο κόστος για τη
συντήρηση των ΑΤΜ, καθώς
η αυξημένη χρήση δεν
συνοδεύεται από έσοδα.
Αν η τάση συνεχιστεί, οι
τράπεζες προειδοποιούν
ότι η λειτουργία του
δικτύου θα καταστεί
ζημιογόνα, ειδικά σε
περιοχές όπου τα ΑΤΜ
ήταν ήδη οριακά βιώσιμα.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν
αποκλείεται να
περιορίσουν τον αριθμό
των μηχανημάτων ή να τα
εκχωρήσουν σε τρίτους
παρόχους, οι οποίοι θα
έχουν δικαίωμα να
επιβάλλουν ξανά χρεώσεις
ανάληψης, της τάξης του
1,5 ευρώ.
|