|
Επιφυλάξεις από την
Κύπρο και διαφωνίες για
τη χρονική ροή πληρωμών
Η κυπριακή πλευρά
εκφράζει ενστάσεις
επικαλούμενη τους
γεωπολιτικούς κινδύνους
και την αβεβαιότητα για
τη συνολική πρόοδο του
έργου, καθώς θεωρεί ότι
συνεχίζει να
επιβαρύνεται με κόστη
χωρίς διασφαλίσεις.
Παράλληλα, υποστηρίζει
ότι η χρηματοδοτική
συμμετοχή της θα πρέπει
να ξεκινήσει από το
2026, βάσει της
διακρατικής συμφωνίας
που προβλέπει εκταμίευση
ανά έτος για την
προηγούμενη χρονιά (25
εκατ. ευρώ ετησίως για
πέντε έτη).
Τεχνική
πρόοδος
Παρά τα οικονομικά
εμπόδια, σε τεχνικό
επίπεδο το έργο προχωρά.
Οι υποθαλάσσιες έρευνες
έχουν ολοκληρωθεί κατά
60%, και απομένει ένα
40% που μπορεί να
καλυφθεί εντός τριών
μηνών, υπό προϋποθέσεις
(έκδοση
Navtex
και εύρεση πλοίου). Αν
όλα κυλήσουν ομαλά, η
πόντιση του καλωδίου
μπορεί να ξεκινήσει το
πρώτο τρίμηνο του 2026,
όπως έχει
προγραμματιστεί. Ωστόσο,
για να τηρηθεί το
χρονοδιάγραμμα, είναι
κρίσιμη η έγκαιρη
δέσμευση της
Nexans
για την
παραγωγή του καλωδίου.
Το
δεύτερο σκέλος:
Κύπρος–Ισραήλ
Την ίδια στιγμή, ο ΑΔΜΗΕ
προχωρά στην ωρίμανση
του δεύτερου σκέλους του
έργου, που αφορά τη
διασύνδεση
Κύπρου–Ισραήλ,
εκτιμώμενου κόστους 2
δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τη
μελέτη επιμερισμού
κόστους, προτείνεται το
Ισραήλ να καλύψει το 80%
και η Κύπρος το 20%. Η
τελική απόφαση
αναμένεται μέσα στο
εξάμηνο που ακολουθεί
την υποβολή του φακέλου
στα τέλη Ιουλίου. Αν δεν
υπάρξει συμφωνία, ο
λόγος θα περάσει στον
ευρωπαϊκό οργανισμό
ACER,
που θα επιβάλει
δεσμευτικό επιμερισμό
κόστους, όπως προβλέπει
το ευρωπαϊκό πλαίσιο για
τα Έργα Κοινού
Ενδιαφέροντος (PCI).
Συμπέρασμα
Το έργο της ηλεκτρικής
διασύνδεσης βρίσκεται σε
κρίσιμο σταυροδρόμι: η
τεχνική του πρόοδος
προχωρά, όμως η
οικονομική του
βιωσιμότητα κρέμεται από
την απόφαση της ΡΑΕΚ. Η
επόμενη κίνηση της
Κύπρου θα καθορίσει αν
το έργο θα υλοποιηθεί
όπως έχει σχεδιαστεί ή
αν θα οδηγηθεί σε
αδιέξοδο.
|