Ασφυκτικές
γίνονται πλέον οι πιέσεις στην ευρωπαϊκή
βιομηχανία μετά την κίνηση της Ρωσίας να
χρησιμοποιήσει ως «όπλο» τις ενεργειακές πηγές
της, διακόπτοντας την προσφορά φυσικού αερίου σε
Πολωνία και Βουλγαρία.
Η ευρωπαϊκή οικονομία
δεν θα καταφέρει να
διαχειριστεί μία πιθανή
ολική διακοπή της ροής
φυσικού αερίου, με τις
επιπτώσεις να λαμβάνουν
δραματικές διαστάσεις,
προειδοποίησε η
γερμανική εταιρεία
κοινής ωφελείας Uniper.
Όπως γράφει η Έφης
Τριήρη στην Ναυτεμπορική,
ο γερμανικός κολοσσός
χημικών BASF, που
βασίζεται στο ρωσικό
φυσικό αέριο, έχει
αναγκαστεί να αυξήσει
τις τιμές, όμως μία
ευρείας κλίμακας διακοπή
της προσφοράς θα
σταματούσε την παραγωγή
ορισμένων βασικών
προϊόντων του, όπως ο
αφρός πολυουρεθάνης για
πλαστικά πάνελ, τιμόνια
και καθίσματα των
αυτοκινήτων που
κατασκευάζονται από τις
BMW, Mercedes-Benz και
Volkswagen.
Η νορβηγική εταιρεία
λιπασμάτων YARA
International έχει ήδη
μειώσει περίπου κατά το
ήμισυ την παραγωγή
αμμωνίας και ουρίας στα
ευρωπαϊκά εργοστάσιά της,
ενώ αντίστοιχα μέτρα
έχουν λάβει και άλλες
βιομηχανίες. Το φυσικό
αέριο χρησιμοποιείται ως
πρώτη ύλη για αζωτούχα
λιπάσματα και συνήθως
αντιπροσωπεύει περίπου
το 80% του κόστους ενός
παραγωγού.
Σχεδόν κάθε σημαντική
καλλιέργεια στον κόσμο
εξαρτάται από αζωτούχα
λιπάσματα και οι αγρότες
θα δυσκολευτούν να
καλλιεργήσουν τα πάντα,
από καφέ μέχρι ρύζι και
σπόρους σόγιας, ενώ ήδη
οι ελλείψεις στη
βιομηχανία λιπασμάτων
έχουν οδηγήσει σε άνοδο
τις τιμές τροφίμων.
Επίσης, κορυφαία χυτήρια
αλουμινίου της Ευρώπης,
μεταξύ των οποίων η
γαλλική Dunkerque
Industries και η
γερμανική Trimet
Aluminium, είχαν αρχίσει
να αντιμετωπίζουν
δυσκολίες στην κάλυψη
του υψηλού κόστους
παραγωγής πριν ακόμη
ξεσπάσει ο πόλεμος στην
Ουκρανία.
Η γερμανική Trimet
αναγκάστηκε να μειώσει
κατά το ήμισυ την
παραγωγή της σε μονάδα
της στο Έσεν. Στην ίδια
μοίρα και οι
χαλυβουργίες, με την
Acerinox να έχει
αναστείλει τις
δραστηριότητές της σε
αρκετές μονάδες της στην
Ισπανία.
«Κανένα πρόβλημα»
Υπάρχουν, ωστόσο, και
κάποιες άλλες κορυφαίες
επιχειρήσεις της Ευρώπης,
συμπεριλαμβανομένων των
Stellantis και Michelin,
που ανακοίνωσαν ότι η
απόφαση της Ρωσίας να
σταματήσει την παροχή
φυσικού αερίου σε
Βουλγαρία και Πολωνία
δεν επηρεάζει προς το
παρόν τη λειτουργία των
μονάδων παραγωγής τους.
Η Πολωνία είχε
αναδειχτεί σε κορυφαίο
κέντρο παραγωγής
αυτοκινήτων στη διάρκεια
των δύο τελευταίων
δεκαετιών, με
αυτοκινητοβιομηχανίες,
μεταξύ των οποίων οι
Volkswagen και Fiat, να
έχουν κατασκευάσει εκεί
μονάδες,
εκμεταλλευόμενες το
χαμηλό κόστος εργασίας
και παραγωγής. Η
Stellantis γνωστοποίησε
ότι τα τρία εργοστάσιά
της στην Πολωνία
λειτουργούν κανονικά.
Το ίδιο και η
Mercedes-Benz ανακοίνωσε
ότι οι μονάδες της σε
Πολωνία, Ουγγαρία και Γερμανία δεν
έχουν υποστεί κανένα
πλήγμα, όπως επίσης και
οι Michelin, Carrefour
και η σουηδική Assa
Abloy που ειδικεύεται σε
κλειδαριές και συστήματα
εισόδου, που διαθέτουν
εργοστάσια στην Πολωνία.