Ενα
ατελείωτο «κουβάρι» που για να ξετυλιχτεί θα
περάσουν πολλά χρόνια είναι η προσπάθεια
διευθέτησης των αποζημιώσεων που απαιτούν όσοι
επλήγησαν από το περιστατικό της προσάραξης του
πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever
Given»
στη Διώρυγα
του Σουέζ.
Οπως εκτιμά ο
αντασφαλιστικός οίκος
Scor (όπως γράφει ο
Οικονομικός Ταχυδρόμος),
ένας από τους
μεγαλύτερους στον κόσμο,
οι απαιτήσεις από τις
κάθε είδους ζημιές που
προκάλεσε το «Ever
Given» θα προσεγγίσει τα
2 δισ. δολ. Στο
περιστατικό του «Ever
Given», τα πράγματα
περιπλέκονται από το
γεγονός ότι τα
εμπλεκόμενα μέρη – ο
πλοιοκτήτης, ο ναυλωτής,
οι ιδιοκτήτες των αγαθών,
ακόμη και η Διώρυγα του
Σουέζ – έχουν
ασφαλιστήρια συμβόλαια
που προέρχονται από όλον
τον κόσμο. Ολοι
επιδιώκουν να ανακτήσουν
τουλάχιστον κάποιες από
τις απώλειές τους.
Οι αξιώσεις, όπως
αναφέρει ο οίκος Scor,
περιλαμβάνουν φυσική
ζημιά (στο «Ever
Given»), απώλεια εσόδων
(από την πλευρά της
Αρχής της Διώρυγας του
Σουέζ), το κόστος των
εργασιών διάσωσης και τη
διακοπή των εργασιών (για
ιδιοκτήτες και ναυλωτές
των αποκλεισμένων πλοίων),
απώλεια ευπαθών
προϊόντων και
καθυστερήσεις φορτίου,
καθώς και ζημιές στο
ίδιο το κανάλι. Αυτές
είναι μόνο μερικές από
τις αξιώσεις που θα
πρέπει να εξεταστούν,
αναφέρει ο Scor.
«Η κατανόηση των
συνεπειών ενός τέτοιου
γεγονότος σημαίνει να
έχεις μια ολιστική άποψη»
επισημαίνει ο Sylvain
Gauden, επικεφαλής του
τμήματος ανάληψης
κινδύνων στις θαλάσσιες
ασφαλίσεις και την
ενέργεια του Scor. «Ποιοι
είναι οι ενδιαφερόμενοι;
Ποια ασφαλιστήρια
συμβόλαια μπορούν να
ανταποκριθούν; Ποια
είναι η έκθεσή τους;
Πόσο θα κοστίσει αυτό;
Αφορά όλους τους κλάδους
της ναυτασφάλισης και τα
συμφέροντα είναι
πολλαπλά και μερικές
φορές αποκλίνοντα»
προσθέτει.
Ο υπεύθυνος
Θα χρειαστούν πολλά
χρόνια για να
διευθετηθούν οι αξιώσεις
από το «Ever Given» και
η διαδικασία θα
περιλαμβάνει πολλή
συζήτηση σχετικά με το
ποιος είναι υπεύθυνος.
Το ζήτημα των ευθυνών
και των εφαρμοστέων
νόμων στον σημερινό
παγκόσμιο ναυτιλιακό
κόσμο είναι περίπλοκο.
Οι αντασφαλιστές θα
πρέπει να απορροφήσουν
το μεγαλύτερο μέρος των
απαιτήσεων, οι οποίες θα
μπορούσαν να ανέλθουν σε
περισσότερα από 2
δισεκατομμύρια δολάρια
ΗΠΑ, συμπεραίνει ο Scor.
Στις 23 Μαρτίου 2021, το
εξαιρετικά μεγάλο πλοίο
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων
«Ever Given» εισήλθε στη
Διώρυγα του Σουέζ για να
πραγματοποιήσει μια
διέλευση που κανονικά θα
διαρκούσε μεταξύ 11 και
16 ωρών. Κάτι τέτοιο
όμως δεν συνέβη, το
πλοίο προσάραξε και
έκοψε τη Διώρυγα στη
μέση. Προκάλεσε έτσι
μεγάλη συμφόρηση στις
δυο πλευρές του
θαλάσσιου δίαυλου και
σημαντικές καθυστερήσεις
στην εφοδιαστική αλυσίδα,
που συνέχισαν να
γίνονται αισθητές και
αρκετούς μήνες μετά το
περιστατικό. Συνολικά
μπλοκαρίστηκαν 400 πλοία
που μετέφεραν προϊόντα
αξίας δισεκατομμυρίων
δολαρίων.
Παγκόσμια κρίση
Το περιστατικό «Ever
Given» πυροδότησε μια
παγκόσμια κρίση με
παγκόσμιες συνέπειες.
Εδειξε πώς ένας
σημαντικός στρατηγικός
άξονας για το παγκόσμιο
εμπόριο και τη
ναυσιπλοΐα μπορεί να
γίνει σημείο ασφυξίας.
«Το μεγάλο μάθημα είναι
ότι λίγη άμμος και
άνεμος μπορούν
ενδεχομένως να
προκαλέσουν μια τραγωδία
παγκόσμιων διαστάσεων.
Αυτό καταδεικνύει την
ευθραυστότητα των
οικονομικών και
κοινωνικών μας μοντέλων»
τονίζει ο Sylvain Gauden.
Πάντως η ζημιά του «Ever
Given» δεν είναι η
μεγαλύτερη για τη
ναυτασφαλιστική
βιομηχανία. Ανάλογου
ύψους ήταν και η ζημιά
της προσάραξης του
κρουαζιερόπλοιου «Costa
Concordia».
Στις 13 Ιανουαρίου 2012,
στις 21:45, το πλοίο που
μετέφερε 3.206 επιβάτες
και 1.023 μέλη του
πληρώματος χτύπησε σε
ένα βράχο στο Τυρρηνικό
Πέλαγος, ακριβώς έξω από
την ανατολική ακτή του
νησιού Τζίλιο, 100
χιλιόμετρα βορειοδυτικά
της Ρώμης. Το χτύπημα
προκάλεσε ρήγμα 50
μέτρων στα ύφαλα του
πλοίου από την πλευρά
του λιμανιού, με
αποτέλεσμα να
πλημμυρίσουν σύντομα
τμήματα του
μηχανοστασίου.
Το πλοίο πήρε κλίση,
παρασύρθηκε πίσω στο
νησί και εξώκειλε κοντά
στην ακτή. Το ατύχημα
είχε ως αποτέλεσμα 32
άτομα να χάσουν τη ζωή
του. Οι αποζημιώσεις
υπολογίζονται σε πάνω
από 2 δισ. δολ. Ωστόσο η
μεγαλύτερη ζημιά της
δεκαετίας για τους
ναυτασφαλιστές είναι η
έκρηξη στο κινεζικό
λιμάνι Tianjin τον
Αύγουστο του 2015 που
προκάλεσε ζημιές 6 δισ.
δολ., εκ των οποίων 3
δισ. δολ. αφορούσαν τον
ναυτασφαλιστικό κλάδο.
Επειτα από κάθε τέτοια
μεγάλη ζημιά αναμένονται
«σκλήρυνση» της στάσης
ασφαλιστών και
αντασφαλιστών και άνοδος
των ασφαλίστρων.