|
Όπως
σημειώνει ρεπορτάζ της
Καθημερινής, ΗΠΑ,
Καναδάς, Αυστραλία, Κίνα
και πλέον η Ινδία
βρίσκονται στον
παγκόσμιο χάρτη αγορών
που στοχεύει η Ελλάδα.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακή
είναι η αύξηση των
ταξιδιωτών από τη Βόρεια
Αμερική, οι οποίοι
κατακτούν πλέον την
πρώτη θέση μεταξύ των μη
Ευρωπαίων επισκεπτών τα
τελευταία χρόνια.
Ο
ελληνικός τουρισμός
συνεχίζει να κερδίζει
έδαφος στις πιο μακρινές
αγορές, με τη χώρα μας
να κατατάσσεται σταθερά
στο τοπ 15 των
προτιμώμενων προορισμών
για Αυστραλία, Καναδά
και ΗΠΑ, ενώ η άνοδος
στη δημοφιλία της στην
Ινδία ξεχωρίζει ως
σημαντικό φαινόμενο της
τελευταίας περιόδου.
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη
του ΙΝΣΕΤΕ, ΗΠΑ,
Καναδάς, Κίνα, Ινδία και
Αυστραλία συνεισφέρουν
περίπου το 11% των
συνολικών εσόδων από
εισερχόμενο τουρισμό. Η
μελέτη αποτυπώνει τις
ταξιδιωτικές προθέσεις
και τις καταναλωτικές
συνήθειες των δυνητικών
επισκεπτών για το
επόμενο 12μηνο.
Η
πρόθεση για ταξίδια
διαφοροποιείται
σημαντικά μεταξύ των
αγορών. Οι Αμερικανοί
εμφανίζονται πιο
συγκρατημένοι, με το 57%
να σκοπεύει να ταξιδέψει
στο εξωτερικό, ενώ οι
Ινδοί εμφανίζουν
εντυπωσιακή διάθεση για
διακοπές, με το 72,4% να
σχεδιάζει ταξίδια. Στον
Καναδά και στην
Αυστραλία, η πρόθεση
κυμαίνεται γύρω στο
69,5%, ενώ η Κίνα
κινείται στο 59,5%.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον
παρουσιάζει η ινδική
αγορά, όπου το 13,8% των
ταξιδιωτών
προγραμματίζει πέντε ή
περισσότερα ταξίδια τον
χρόνο, ποσοστό σημαντικά
υψηλότερο σε σύγκριση με
άλλες αγορές.
Σχετικά
με τη δημοτικότητα της
Ελλάδας, η χώρα
καταλαμβάνει την 11η
θέση για Αυστραλία και
Καναδά, τη 13η για τις
ΗΠΑ, ενώ παραμένει εκτός
τοπ 15 για Κίνα (31η
θέση) και Ινδία (26η
θέση). Σημαντικό είναι
ότι στην Ινδία η Ελλάδα
ανέβηκε 13 θέσεις σε
σχέση με πέρυσι,
υποδεικνύοντας την
αναπτυσσόμενη
ελκυστικότητα της χώρας.
Σε σύγκριση με άλλους
μεσογειακούς
προορισμούς, η Γαλλία
και η Ιταλία διατηρούν
τις πρώτες θέσεις σε
όλες τις αγορές, ενώ η
Ελλάδα ακολουθεί συνήθως
στην τρίτη ή τέταρτη
θέση.
Οσον
αφορά τη δαπάνη ανά
διανυκτέρευση, για τις
Ηνωμένες Πολιτείες οι
συχνότερες απαντήσεις
κινούνται μεταξύ 111 και
145 δολαρίων (94-123
ευρώ) ή 146 και 180
δολαρίων (124-153 ευρώ)
ανά διανυκτέρευση,
ποσοστά που αντιστοιχούν
στο 17% και στο 14,5%
των ερωτηθέντων. Στον
Καναδά οι αντίστοιχες
ζώνες δαπάνης είναι
86-130 δολάρια Καναδά
(54-81 ευρώ) και 131-173
δολάρια Καναδά (82-108
ευρώ), με ποσοστά 19,3%
και 22%.
Στην
Κίνα οι επικρατέστερες
κατηγορίες είναι 451-600
γουάν (54-71 ευρώ) και
601-750 γουάν (72-89
ευρώ), σχεδόν ισοδύναμες
σε ποσοστά, 18,7% και
18,6% αντιστοίχως, κάτι
που δείχνει μια
συγκεντρωμένη μεσαία
ζώνη δαπανών. Η εικόνα
διαφοροποιείται στην
Ινδία, όπου το 12,6%
δηλώνει πρόθεση να
δαπανήσει 1.601-2.400
ρουπίες (16-24 ευρώ) και
το 13,9% 2.401-3.200
ρουπίες (24-32 ευρώ).
Στην Αυστραλία οι πιο
συνηθισμένες απαντήσεις
αφορούν 106-170 δολάρια
Αυστραλίας (60-96 ευρώ)
και 171-235 δολάρια
Αυστραλίας (96-132
ευρώ), με ποσοστά 19,6%
και 25,8%. Ομως, η
εικόνα γίνεται ακόμη πιο
ενδιαφέρουσα αν
εστιάσουμε στους
πρόθυμους για υψηλότερες
δαπάνες. Ενας στους
τέσσερις Αμερικανούς
(25,1%) δηλώνει
διατεθειμένος να
πληρώσει πάνω από 215
δολάρια (183 ευρώ) τη
βραδιά.
Η
διάρκεια των ταξιδιών
δείχνει προτίμηση για
μεσαίας (5-7 ημέρες) ή
μεγάλης διάρκειας
ταξίδια, με ιδιαίτερα
υψηλό ποσοστό στη μεσαία
διάρκεια για την ινδική
αγορά (69,8%). Οι
προτιμήσεις
περιλαμβάνουν επισκέψεις
σε αξιοθέατα, παραλίες
και παραθαλάσσια
θέρετρα, city breaks,
ταξίδια σε φίλους και
συγγενείς και πεζοπορία.
Το βασικό κίνητρο για
ταξίδια είναι η απόλαυση
και η χαλάρωση για
Αμερικανούς, Καναδούς,
Ινδούς και Αυστραλούς,
ενώ οι Κινέζοι δίνουν
μεγαλύτερη βαρύτητα στην
εμπειρία νέων
πολιτισμών.
Τέλος,
τα ξενοδοχεία και μοτέλ
παραμένουν η κύρια
επιλογή διαμονής
(66,5%-73,5%), με
εναλλακτικές τη
φιλοξενία σε φίλους ή
συγγενείς και
ενοικιαζόμενα εξοχικά.
Απευθείας πτήσεις με την
Ασία
Η
ευρωπαϊκή τουριστική
σκηνή αλλάζει
κατεύθυνση. Οι
στρατηγικές πλέον δεν
εστιάζουν μόνο στον
κοντινό επισκέπτη από το
Βερολίνο ή τη Μαδρίτη,
αλλά στρέφονται με
ολοένα μεγαλύτερη
αποφασιστικότητα προς
τις αναδυόμενες αγορές
της Ασίας. Στο επίκεντρο
βρίσκονται δύο γίγαντες,
η Κίνα και η Ινδία,
χώρες με πληθυσμούς που
ξεπερνούν το
δισεκατομμύριο, με
μεσαία τάξη που
διευρύνεται ραγδαία και
με κατά κεφαλήν εισόδημα
που αυξάνεται σταθερά.
Το αποτέλεσμα είναι
εκατοντάδες εκατομμύρια
νέοι, δυνητικοί
ταξιδιώτες με την
οικονομική δυνατότητα
και τη διάθεση να δουν
τον κόσμο.
Ακόμη
και μια μικρή αύξηση στο
ποσοστό των Κινέζων ή
των Ινδών που ταξιδεύουν
στο εξωτερικό μπορεί να
μεταφραστεί σε
εκατομμύρια νέες αφίξεις
για την Ευρώπη. Και όταν
αυτοί οι ταξιδιώτες
αποφασίσουν να κάνουν το
μεγάλο ταξίδι,
στρέφονται σε
προορισμούς με ισχυρή
πολιτιστική ταυτότητα
και διεθνή
αναγνωρισιμότητα –
Παρίσι, Λονδίνο, Ρώμη,
Αθήνα. Η ζήτηση δεν
αφορά μόνο τα αξιοθέατα·
αφορά εμπειρίες, υψηλού
επιπέδου φιλοξενία και
υπηρεσίες που
δικαιολογούν το κόστος
ενός ταξιδιού χιλιάδων
χιλιομέτρων.
Για
παράδειγμα, το
αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο
της Ρώμης είναι
χαρακτηριστικό της νέας
εποχής: επεκτείνει τις
απευθείας συνδέσεις με
την Ασία, επενδύει σε
υποδομές και φιλοδοξεί
να καταστεί βασική
γέφυρα μεταξύ Ευρώπης
και Ανατολής.
Η Ινδία,
με πληθυσμό άνω του 1,4
δισ. και μια από τις
ταχύτερα αναπτυσσόμενες
αεροπορικές αγορές στον
κόσμο, αναμένεται να
κατακτήσει την τρίτη
θέση διεθνώς μέσα στην
επόμενη πενταετία. Κατά
την περυσινή χρονιά, στο
Νέο Δελχί, το διεθνές
αεροδρόμιο «Ιντιρα
Γκάντι» εξυπηρέτησε πάνω
από 77 εκατ. επιβάτες,
ανεβαίνοντας στην ένατη
θέση των πιο
πολυσύχναστων
αεροδρομίων στον κόσμο,
και στοχεύει να σπάσει
το φράγμα των 100 εκατ.,
σκαρφαλώνοντας στη
δεύτερη θέση παγκοσμίως.
Η Κίνα, μετά την άρση
των περιορισμών της
πανδημίας, ανακάμπτει
σταδιακά, με τις μεγάλες
αεροπορικές να
επαναφέρουν και να
διευρύνουν τις γραμμές
προς την Ευρώπη.
Στις
επισκέψεις τους σε
διάφορες ευρωπαϊκές
χώρες, οι Κινέζοι
τουρίστες το 2024
ξόδευαν κατά μέσον όρο
περίπου 5.000 δολάρια
ανά ταξίδι. Σε
προορισμούς όπως η
Γαλλία και η Ιταλία,
σημαντικό μέρος αυτών
των χρημάτων
κατευθύνθηκε σε αγορές
ειδών πολυτελείας, με
τις μεγάλες πρωτεύουσες
να λειτουργούν ως πόλοι
έλξης για shopping
υψηλού επιπέδου. Οι
δαπάνες αυτές δεν
περιορίζονταν μόνο στα
ψώνια, αλλά περιλάμβαναν
επίσης υψηλού κόστους
διαμονές, πολυτελή
γεύματα και εμπειρίες
που είχαν στόχο να
προσφέρουν μια αίσθηση
αποκλειστικότητας.
Από τη
Φρανκφούρτη και το
Παρίσι μέχρι την Αθήνα,
οι μεγάλοι κόμβοι
επενδύουν σε
περισσότερες απευθείας
πτήσεις, αναβαθμισμένες
υποδομές και
εξατομικευμένες παροχές
για ταξιδιώτες μεγάλων
αποστάσεων.
Η
ελληνική πρωτεύουσα
παρακολουθεί στενά αυτές
τις εξελίξεις,
ενισχύοντας τη
συνδεσιμότητά της με
ασιατικούς προορισμούς
και στοχεύοντας σε
μεγαλύτερο μερίδιο από
την πίτα αυτής της
ραγδαία αναπτυσσόμενης
αγοράς.
Σε έναν
κόσμο όπου η ανάπτυξη
του τουρισμού δεν θα
βασίζεται πλέον
αποκλειστικά στην Ευρώπη
και στη Βόρεια Αμερική,
η επιτυχής προσέλκυση
Κινέζων και Ινδών
επισκεπτών μπορεί να
καθορίσει την πορεία των
αφίξεων και των εσόδων –
και ο ανταγωνισμός για
την καρδιά και το
πορτοφόλι του Ασιάτη
ταξιδιώτη φαίνεται ότι
μόλις ξεκίνησε.
|