Μεγάλος πονοκέφαλος για την κυβέρνηση αποδεικνύεται
το diesel κίνησης, η τιμή του οποίου καλπάζει
πραγματικά και σε πραγματικές συνθήκες ξεπερνάει
κατά πολύ αυτή της βενζίνης.
Το πρόβλημα αναμένεται
να μεγιστοποιηθεί από
τις αρχές Οκτωβρίου και
αυτό διότι, εκτός
απροόπτου πάντα, θα
σταματήσει η επιδότηση
των 15 λεπτών το λίτρο
που υπάρχει οριζόντια
την αντλία.
Όπως γράφει ο Θανάσης
Παπάδης στην Ημερησία,
αν αυτό συμβεί, τότε η
μέση τιμή θα εκτοξευθεί
στα 2,062 ευρώ το λίτρο,
όταν η μέση τιμή της
αμόλυβδης βενζίνης
κινείται σε μέσα επίπεδα
στην περιοχή του 1,964
ευρώ το λίτρο.
Βέβαια υπάρχουν
εισηγήσεις στην
κυβέρνηση να συνεχιστεί
η επιδότηση για όσο
διάστημα παραμένει σε
αυτά τα επίπεδα η τιμή
του diesel κίνησης.
Ωστόσο, το
δημοσιονομικό κόστος
είναι ιδιαίτερα
σημαντικό και
υπάρχουν δεύτερες
σκέψεις στο οικονομικό
επιτελείο της
κυβέρνησης.
Αύξηση της κατανάλωσης
Παράλληλα ένας λόγος που
ο προβληματισμός
μεγαλώνει είναι το
γεγονός ότι το τελευταίο
χρονικό διάστημα η
κατανάλωση του diesel
κίνησης έχει αυξηθεί, εν
αντιθέσει με την βενζίνη
που έχει -έστω και
οριακά- μειωθεί.
Οι τελικές αποφάσεις
αναμένεται να ληφθούν
προς το τέλος του μήνα,
με την κυβέρνηση να
ελπίζει ότι έως τότε θα
έχει αποκατασταθεί η
ισορροπία και θα μειωθεί
η τιμή έναντι της
βενζίνης. Υπενθυμίζεται
ότι πριν
την κρίση η διαφορά
ανάμεσα στην βενζίνη και
το diesel κίνησης ήταν
της τάξεως των 30 λεπτών
το λίτρο, ενώ αντίθετα
σήμερα η διαφορά είναι
περίπου 10 λεπτά υπέρ
του diesel κίνησης.
Με λίγα λόγια, έχει
υπάρχει ένα άλμα του
πετρελαίου έναντι της
βενζίνης της τάξεως
περίπου των 40 λεπτών.
Με λίγα λόγια σήμερα η
μέση τιμή του πετρελαίου
θα έπρεπε να ήταν κοντά
στο 1,65 ευρώ το λίτρο.
Πού θα διαμορφωθεί το
πετρέλαιο θέρμανσης
Σε ό,τι αφορά το
πετρέλαιο θέρμανσης αυτό
εκτιμάται ότι θα
διαμορφωθεί στο 1,35 έως
1,5 ευρώ το λίτρο με
βάση τα σημερινά
δεδομένα και
υπολογίζοντας και την
επιδότηση των 25 λεπτών
το λίτρο που ανακοίνωσε
η κυβέρνηση.
Να σημειωθεί ότι η
διάθεση του πετρελαίου
θέρμανσης θα
ξεκινήσει στις 15
Οκτωβρίου, όπως
γίνεται κάθε χρόνο.
Ας δούμε, λοιπόν, τα
δεδομένα που υπάρχουν
αυτή την στιγμή
προκειμένου να
προσεγγίσουμε την τιμή
διάθεσης του πετρελαίου
θέρμανσης. Η διαφορά
στην πώληση του diesel
κίνησης και του
πετρελαίου θέρμανσης
είναι περίπου 35 – 40
λεπτά το λίτρο, ανάλογα
με την χρονική στιγμή.
Να σημειωθεί ότι ο
φόρος στο diesel κίνησης
είναι 41 λεπτά το λίτρο
και στο πετρέλαιο
θέρμανσης 20 λεπτά το
λίτρο. Αν
υπολογιστεί και ο ΦΠΑ,
τότε αυτομάτως προκύπτει
μία διαφορά της τάξεως
των 25 λεπτών το λίτρο
και εν συνεχεία
διαμορφώνεται η τιμή και
οι τιμές διυλιστηρίου.
Σήμερα η μέση τιμή για
diesel κίνησης είναι
1,912 ευρώ στα οποία
όμως θα πρέπει να
προστεθούν και τα 15
λεπτά της κρατικής
επιδότησης στην αντλία,
οπότε κατά συνέπεια η
πραγματική τιμή είναι
στα 2,062 ευρώ το λίτρο.
Από αυτή την τιμή θα
πρέπει να αφαιρεθεί η
συνήθης διαφορά που
υπάρχει. Με την υπόθεση
ότι είναι η μέγιστη
διαφορά των 40 λεπτών,
τότε το πετρέλαιο
θέρμανσης, αν ξεκινούσε
σήμερα η διάθεσή του, θα
ήταν στα 1,662 ευρώ το
λίτρο.
Από την τιμή αυτή θα
πρέπει να αφαιρεθεί και
η κρατική επιδότηση που
προτίθεται να δώσει η
κυβέρνηση,
οπότε η μέση τιμή
εκτιμάται ότι θα είναι
στα επίπεδα του 1,412
ευρώ το λίτρο.
Με δεδομένο, βέβαια, ότι
σε κάποιες περιοχές η
τιμή είναι υψηλότερη από
κάποιες άλλες, τότε σε
Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα
ξεκινάει από τα 1,35
ευρώ το λίτρο και θα
κλιμακώνεται έως και τα
1,5 ευρώ σε
κάποιες απομακρυσμένες
περιοχές.