| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη, 03/04/2025

   

 

 

Οι δασμοί που ανακοίνωσε χθες ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, έχουν προκαλέσει σοκ σε παγκόσμιο επίπεδο, με τους αναλυτές να εκφράζουν ανησυχίες ότι η εφαρμογή τους είναι πιθανότερο να οδηγήσει σε ύφεση παρά σε ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο Τραμπ προσπάθησε να πείσει τους Αμερικανούς πολίτες, τους επιχειρηματίες και τους επενδυτές ότι τα μέτρα αυτά λαμβάνονται προς όφελος της Αμερικής. Ωστόσο, η Washington Post εντόπισε αρκετές ανακρίβειες στις δηλώσεις του.

Τραμπ: «Για πολλά χρόνια, οι σκληρά εργαζόμενοι Αμερικανοί πολίτες έμεναν στο περιθώριο, ενώ άλλα κράτη γίνονταν πλούσια και ισχυρά εις βάρος μας. Τώρα είναι η σειρά μας να ευημερήσουμε, αξιοποιώντας τρισεκατομμύρια δολάρια για να μειώσουμε τη φορολογία και να αποπληρώσουμε το εθνικό μας χρέος».

 

Σύμφωνα με τη Washington Post, η δήλωση αυτή αποτελεί υπερβολή. Ο Τραμπ παρουσιάζει τις ΗΠΑ ως φτωχή χώρα που υφίσταται εκμετάλλευση από εξωτερικές δυνάμεις, ενώ στην πραγματικότητα οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν το μεγαλύτερο ΑΕΠ παγκοσμίως, με κατά κεφαλήν εισόδημα σαφώς υψηλότερο από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη οικονομία. Για παράδειγμα, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στις ΗΠΑ αγγίζει τα 90.000 δολάρια, ενώ στην Κίνα ανέρχεται σε 14.000, στη Γερμανία σε 58.000 και στην Ιαπωνία σε 36.000 δολάρια.

Οι δασμοί, στην πραγματικότητα, συνιστούν μια μορφή αύξησης της φορολογίας, η οποία πλήττει κυρίως τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα. Οι οικονομολόγοι συμφωνούν ότι οι δασμοί καταβάλλονται από τους εισαγωγείς – δηλαδή τις αμερικανικές εταιρείες – οι οποίες μετακυλίουν το κόστος στους καταναλωτές ή στους παραγωγούς που χρησιμοποιούν εισαγόμενα υλικά. Ανάλογα με την ελαστικότητα της ζήτησης και της προσφοράς, οι ξένοι παραγωγοί ενδέχεται να επωμιστούν ένα μέρος του κόστους, εφόσον μειωθούν οι πωλήσεις τους στις ΗΠΑ. Ωστόσο, οι εγχώριοι παραγωγοί επωφελούνται από αυτή την πολιτική, καθώς έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τις τιμές τους αντίστοιχα με τους εισαγόμενους ανταγωνιστές τους.

Ως εκ τούτου, οι δασμοί όχι μόνο είναι απίθανο να μειώσουν το δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά καθίσταται μάλλον αβάσιμη η ιδέα ότι τα έσοδα από αυτούς θα μπορούσαν να αποπληρώσουν το εθνικό χρέος.

Τραμπ: «Οι Ηνωμένες Πολιτείες επιβάλλουν δασμούς μόλις 2,4% στις εισαγόμενες μοτοσυκλέτες. Αντίθετα, χώρες όπως η Ταϊλάνδη, η Ινδία και το Βιετνάμ επιβάλλουν πολύ υψηλότερους δασμούς, που φτάνουν το 60%, 70% ή ακόμη και το 75%. Ομοίως, οι ΗΠΑ διατηρούν εδώ και δεκαετίες δασμό μόλις 2,5% στα ξένα αυτοκίνητα, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση μας επιβάλλει δασμούς άνω του 10%».

Σύμφωνα με τη Washington Post, οι αριθμοί που παρέθεσε ο Τραμπ είναι αμφισβητήσιμοι. Για παράδειγμα, η Ινδία επιβάλλει δασμό 50% στις μοτοσυκλέτες – και όχι 70% – και πρόσφατα ανακοίνωσε τη μείωσή του στο 40%. Παράλληλα, ο Τραμπ παραλείπει να αναφέρει ότι οι ΗΠΑ εδώ και δεκαετίες διατηρούν δασμό 25% στα εισαγόμενα φορτηγά, ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό δασμό στα αυτοκίνητα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί τη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά των ΗΠΑ, και αν απαντήσει με αντίμετρα, οι αμερικανικές επιχειρήσεις θα υποστούν σημαντικές απώλειες. Το διεθνές εμπόριο βασίζεται στην εξειδίκευση: κάποιες χώρες κυριαρχούν σε συγκεκριμένες αγορές, χωρίς να ανταγωνίζονται άμεσα άλλες. Για παράδειγμα, η Γαλλία περιορίζει τις εισαγωγές αμερικανικού κρασιού, όπως ακριβώς οι ΗΠΑ περιορίζουν την εισαγωγή γαλλικών ενδυμάτων.

Τραμπ: «Η Toyota πουλά 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ η General Motors και η Ford σχεδόν κανένα. Καμία από τις αμερικανικές εταιρείες δεν έχει το δικαίωμα να δραστηριοποιηθεί σε άλλες χώρες».

Η Washington Post χαρακτηρίζει τη δήλωση αυτή ως παραπλανητική. Στην πραγματικότητα, δεν υφίσταται απαγόρευση για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες στο εξωτερικό. Τα αμερικανικά αυτοκίνητα δεν σημείωσαν επιτυχία στην Ιαπωνία, κυρίως λόγω προτιμήσεων των Ιαπώνων για μικρότερα και πιο οικονομικά μοντέλα. Ωστόσο, στην Κίνα τα αμερικανικά οχήματα ήταν δημοφιλή: μέχρι το 2023, η General Motors πουλούσε περισσότερα αυτοκίνητα στην Κίνα απ’ ό,τι στις ΗΠΑ. Η μείωση των πωλήσεών της προήλθε από τη στροφή της κινεζικής αγοράς προς τα ηλεκτρικά οχήματα, τομέα στον οποίο η GM υστερεί.

Τραμπ: «Ο Καναδάς επέβαλε δασμούς 250% έως 300% στα γαλακτοκομικά μας προϊόντα».

Ωστόσο, η Washington Post υπενθυμίζει ότι οι υψηλοί δασμοί καταργήθηκαν στο πλαίσιο της αναθεωρημένης NAFTA που διαπραγματεύτηκε ο ίδιος ο Τραμπ κατά την προεδρία του.

Τραμπ: «Επιδοτούμε χώρες όπως το Μεξικό και τον Καναδά με τεράστια ποσά: 300 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο στο Μεξικό, 200 δισεκατομμύρια στον Καναδά».

Η Washington Post επισημαίνει ότι οι αριθμοί αυτοί είναι εσφαλμένοι. Το πραγματικό εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με το Μεξικό το 2024 ήταν περίπου 172 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το αντίστοιχο έλλειμμα με τον Καναδά ανήλθε σε 45 δισεκατομμύρια δολάρια.

Τραμπ: «Η Apple θα επενδύσει 500 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ».

Όμως, όπως επισημαίνει η Washington Post, η δέσμευση της Apple για επενδύσεις 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων προηγήθηκε και έγινε επί προεδρίας Μπάιντεν.

Τραμπ: «Από την αρχή της NAFTA, η Αμερική έχασε 90.000 εργοστάσια».

Η Washington Post αμφισβητεί τον αριθμό αυτόν, επισημαίνοντας ότι πολλές από τις επιχειρήσεις που έκλεισαν ήταν μικρές βιοτεχνίες και όχι μεγάλα εργοστάσια.

Συνολικά, η Washington Post τονίζει ότι πολλές από τις δηλώσεις του Τραμπ σχετικά με το εμπόριο και τους δασμούς είτε είναι υπερβολικές είτε βασίζονται σε εσφαλμένα δεδομένα.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum