| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Τετάρτη, 01//10/2025

 

 

Τα πρώτα «λουκέτα» στην εγχώρια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, τα οποία αποδίδονται στην «κινεζική πανδημία» των μεγάλων marketplaces, είναι ήδη γεγονός. Από την αρχή του 2025 έχουν κατεβάσει ρολά 15 ελληνικά e-shops, με παράγοντες της αγοράς να προειδοποιούν πως έρχονται και άλλα, ακόμη και σε κατηγορίες όπως ανταλλακτικά και είδη αυτοκινήτου. Ο λόγος είναι ο ολοένα εντεινόμενος ανταγωνισμός από πλατφόρμες όπως η Temu, η Shein και η Aliexpress, που έχουν πλέον αποσπάσει μερίδιο άνω του 20% στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους εμπορικούς συλλόγους της χώρας και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, πρότεινε στην κυβέρνηση την επιβολή τέλους 7 ευρώ ανά δέμα χαμηλής αξίας (κάτω των 150 ευρώ) που εισάγεται από τρίτες χώρες. Εάν μάλιστα συνδυαστεί με την πρόταση που συζητείται στην Ε.Ε. για επιβολή τέλους 2 ευρώ, τότε κάθε τέτοιο δέμα θα επιβαρύνεται με 9 ευρώ, ποσό που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να περιορίσει σε έναν βαθμό τον κατακλυσμό παραγγελιών από κινεζικά marketplaces. Σύμφωνα με την πρόταση, τα έσοδα από το εθνικό τέλος θα πρέπει να κατευθύνονται αποκλειστικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, ώστε να αποκτήσουν τα εργαλεία και την τεχνογνωσία που χρειάζονται για να σταθούν ανταγωνιστικά στο διεθνές περιβάλλον.

 

Ήδη έχουν γίνει επαφές με τα υπουργεία Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει κάποια πρόοδος. Εκπρόσωποι του κλάδου εμφανίζονται απαισιόδοξοι, θεωρώντας ότι η κυβέρνηση αποφεύγει κινήσεις που θα μπορούσαν να διαταράξουν τις σχέσεις με την Κίνα, ειδικά με δεδομένη τη στρατηγική σημασία του λιμανιού του Πειραιά. «Από τον Φεβρουάριο έχουμε στείλει επιστολές σε όλους τους βουλευτές και στους Έλληνες ευρωβουλευτές, χωρίς ουσιαστική ανταπόκριση», τονίζει στην «Κ» ο κ. Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του GRECA και εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: από τα 500.000 πακέτα που διακινούνται καθημερινά στη χώρα, τα 80.000 προέρχονται από τρίτες χώρες και κυρίως από την Κίνα, με μέση αξία γύρω στα 30 ευρώ. Έρευνα της ΕΣΕΕ τον Ιούνιο υπολόγισε τον ετήσιο τζίρο των Temu και Shein στην Ελλάδα μεταξύ 528 και 627 εκατ. ευρώ. Ακόμη και αν όλες οι επισκέψεις δεν καταλήγουν σε αγορές, ο αριθμός των χρηστών αποκαλύπτει τη μεγάλη διείσδυση: μόνο στην Ελλάδα, η Temu και η Shein καταγράφουν κατά μέσο όρο 2,7 εκατ. μηνιαίους χρήστες, ενώ η Aliexpress 1,64 εκατ.

Ο ανταγωνισμός θεωρείται άνισος. Τα ελληνικά e-shops επιβαρύνονται με υψηλό ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές και κόστος συμμόρφωσης με προδιαγραφές ασφαλείας, την ώρα που οι κινεζικές πλατφόρμες ενισχύουν τη θέση τους με πρακτικές όπως οι αυστηρές ρήτρες στις εταιρείες ταχυμεταφορών –ώστε τα δέματά τους να παραδίδονται κατά προτεραιότητα– και οι τεράστιες δαπάνες διαφήμισης. Χαρακτηριστικά, το κόστος διαφήμισης στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 15% εξαιτίας τους, ενώ η παγκόσμια διαφημιστική δαπάνη μόνο των Temu και Shein έφτασε πέρυσι τα 3,5 δισ. δολάρια, με ολοένα μεγαλύτερο βάρος στην ευρωπαϊκή αγορά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη αρκετές χώρες της Ε.Ε. έχουν κινηθεί σε ανάλογη κατεύθυνση: η Ρουμανία με τέλος 5 ευρώ, η Γαλλία, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν η Πορτογαλία και άλλες χώρες κυρίως της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης, όπου τα κινεζικά marketplaces κατέχουν μερίδια άνω του 30%. «Υπάρχει συζήτηση σε επίπεδο Ε.Ε., αλλά οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται με τον ρυθμό που χρειάζεται. Ένας από τους λόγους είναι ότι στις βόρειες χώρες το πρόβλημα είναι ακόμη περιορισμένο», σχολιάζει ο κ. Σαββίδης.

                                                      

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum