|
Παραδείγματα μειώσεων
Τα νέα
δεδομένα φαίνονται πιο
ξεκάθαρα σε συγκεκριμένα
παραδείγματα:
Ένα νέο
αυτοκίνητο 1.800
κυβικών εκατοστών,
με εκπομπές 99 γρ./χλμ.
CO₂, θα δει το τεκμήριό
του να μειώνεται από
7.600 ευρώ σε μόλις
2.000 ευρώ, δηλαδή
μείωση 73,7%.
Ένα 10ετές
όχημα 2.000 κ. εκ. με
137 γρ./χλμ. CO₂ θα δει
το τεκμήριό του να
μειώνεται από 4.400 ευρώ
σε 2.450 ευρώ, με μείωση
44,3%.
Ακόμη
και οχήματα μεγαλύτερων
κυβισμών επωφελούνται,
αν και οι μειώσεις είναι
πιο περιορισμένες,
ανάλογα με την ηλικία
και τις εκπομπές CO₂. Οι
αλλαγές αναμένεται να
αναδιαμορφώσουν την
φορολογική επιβάρυνση
για την πλειονότητα των
ιδιοκτητών αυτοκινήτων,
ιδιαίτερα για τους
κατόχους νεότερων
οχημάτων και ηλεκτρικών
μοντέλων.
Οι
φορολογικοί κανόνες
προβλέπουν ειδική
μεταχείριση για τα ηλεκτρικά
οχήματα: τα
μοντέλα έως 50.000
ευρώ διατηρούν
μηδενικό τεκμήριο, ενώ
για τα ακριβότερα
οχήματα το τεκμήριο
μειώνεται στο μισό, από
4.000 σε 2.000 ευρώ. Η
αλλαγή αυτή στοχεύει
στην επιτάχυνση της αντικατάστασης
παλαιών οχημάτων και
στην προώθηση φιλικών
προς το περιβάλλον
τεχνολογιών, αποτελώντας
ένα σαφές κίνητρο για
τους πολίτες να στραφούν
σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Νέα
κλίμακα τεκμηρίων
Ο
υπολογισμός των
τεκμηρίων για τα ΙΧ έως 15
ετών βασίζεται
πλέον σε εκπομπές CO₂:
τα οχήματα με 1–122
γρ./χλμ. αντιστοιχούν
σε 20 ευρώ ανά
γραμμάριο, ενώ η τιμή
αυξάνεται ανάλογα με τις
εκπομπές, φτάνοντας στα 60
ευρώ ανά
γραμμάριο για τα
αυτοκίνητα με
περισσότερες από 166
γρ./χλμ. Η νέα κλίμακα
αντικατοπτρίζει την
προσπάθεια να συνδεθεί η
φορολογία με τις περιβαλλοντικές
επιδόσεις,
καθιστώντας τα οχήματα
υψηλών εκπομπών λιγότερο
προσιτά φορολογικά.
Οι
μειώσεις στα τεκμήρια
αναμένεται να μειώσουν
σημαντικά τη φορολογική
επιβάρυνση για
τους ιδιοκτήτες νεότερων
αυτοκινήτων, ιδίως για
μικρού και μεσαίου
κυβισμού οχήματα με χαμηλές
εκπομπές CO₂.
Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα γίνονται πιο
ελκυστικά οικονομικά,
ενισχύοντας τη στροφή σε
πιο φιλικά προς το
περιβάλλον οχήματα.
Τρεις
βασικοί στόχοι
Συνολικά, το νέο σύστημα
επιδιώκει να επιτύχει
τρεις βασικούς στόχους:
να μειώσει την
επιβάρυνση για τους
φορολογούμενους, να
προωθήσει την
αντικατάσταση παλαιών
οχημάτων και να
ευθυγραμμίσει τη
φορολογία με τις περιβαλλοντικές
πολιτικές της
χώρας. Η εφαρμογή του θα
δώσει σαφή εικόνα για
την επίδραση στην αγορά
αυτοκινήτου και στον
προϋπολογισμό των
πολιτών το 2026.
|