|
Μέσα
στις επόμενες εβδομάδες,
σύμφωνα με ασφαλείς
πληροφορίες, αναμένεται
η δημοσιοποίηση της
κλαδικής έρευνας που
ξεκίνησε πέρυσι η
Επιτροπή Ανταγωνισμού
για τα επιτόκια των
τραπεζικών καταθέσεων.
Από την προκαταρκτική
έρευνα της Επιτροπής
προέκυψαν δύο
παρατηρήσεις, οι οποίες
αποτέλεσαν και το
έναυσμα για την
πραγματοποίηση στη
συνέχεια της κλαδικής
έρευνας: πρώτον, η
αυξημένη διαφορά μεταξύ
του μέσου επιτοκίου
καταθέσεων και δανεισμού
και δεύτερον, ο χαμηλός
βαθμός μετακύλισης των
μεταβολών των επιτοκίων
της Ευρωπαϊκής Κεντρικής
Τράπεζας (ΕΚΤ) στην
εγχώρια αγορά καταθέσεων
συγκριτικά με τον
ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πέρα
από τους λόγους για τους
οποίους η εγχώρια
τραπεζική αγορά δεν
προσφέρει ελκυστικά
επιτόκια καταθέσεων η
Επιτροπή διερευνά και
τους λόγους για τους
οποίους οι καταθέτες
φαίνεται να μην
επιλέγουν εναλλακτικούς
παρόχους πέραν των
τραπεζών στις οποίες ήδη
τηρούν λογαριασμό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι
τα τελευταία χρόνια
άλλες δύο ευρωπαϊκές
αρχές ανταγωνισμού, η
ολλανδική και η βελγική,
έχουν ερευνήσει τις
αιτίες που τα επιτόκια
καταθέσεων παραμένουν σε
χαμηλά επίπεδα.
Σήμερα
ολοκληρώνεται η δημόσια
διαβούλευση και η
προθεσμία υποβολής
υπομνημάτων επί της
ενδιάμεσης έκθεσης της
Επιτροπής Ανταγωνισμού
σχετικά με την κλαδική
έρευνα που διενεργεί για
την ακτοπλοΐα, κλάδος
εξαιρετικά ζωτικής
σημασίας όχι μόνο για
τους ταξιδιώτες του
καλοκαιριού, αλλά φυσικά
για τους κατοίκους των
νησιών της Ελλάδας. Κάτι
που, καθώς φαίνεται,
αντιλαμβάνονται εντελώς
διαφορετικά οι εταιρείες
που δραστηριοποιούνται
στον κλάδο, με την
Επιτροπή Ανταγωνισμού να
επισημαίνει
χαρακτηριστικά: στη
διαμόρφωση των τιμών
φαίνεται να μη
συνεκτιμώνται επαρκώς οι
ανάγκες του «μέσου
χρήστη» (νησιώτες,
τακτικοί επιβάτες,
μεταφορείς) και το
εισοδηματικό περιβάλλον,
αλλά να υπερισχύει η
οπτική του περιστασιακού
επισκέπτη. Η τελική
έκθεση επί της κλαδικής
έρευνας για την
ακτοπλοΐα αναμένεται
εντός του α΄ εξαμήνου
του 2026. Σημειώνεται
ότι πέραν της κλαδικής
έκθεσης, σε εξέλιξη
βρίσκεται έρευνα της
Επιτροπής σχετικά με τις
συνθήκες ανταγωνισμού
στη γραμμή Πέραμα –
Παλούκια (Σαλαμίνα), με
την αρχή να διερευνά το
ενδεχόμενο παράνομης
οριζόντιας σύμπραξης και
κατάχρησης δεσπόζουσας
θέσης. Αξίζει να
σημειωθεί ότι η εν λόγω
γραμμή σημειώνει τη
μεγαλύτερη κίνηση
θαλάσσιας δρομολογιακής
γραμμής στην Ελλάδα.
Με ακόμη
μεγαλύτερο ενδιαφέρον
αναμένονται τα
αποτελέσματα των ερευνών
που διενεργεί η Επιτροπή
Ανταγωνισμού στους
κλάδους του καφέ,
σοκολάτας, βρεφικής
διατροφής, των
φροντιστηρίων και των
σχολικών εκδρομών.
Υπενθυμίζεται ότι η
Επιτροπή Ανταγωνισμού
πριν από περίπου ένα
χρόνο πραγματοποίησε
αιφνιδιαστικούς ελέγχους
στις εγκαταστάσεις της
Nestle στην Ελλάδα,
προκειμένου να βρει
στοιχεία για οριζόντιες
ή/και κάθετες
συμπράξεις, καθώς και
για κατάχρηση
δεσπόζουσας θέσης.
Με τα
φροντιστήρια να
διαδραματίζουν κομβικό
ρόλο για την ελληνική
οικογένεια και να
απορροφούν πολύ μεγάλο
μέρος του διαθέσιμου
εισοδήματος των
νοικοκυριών (οι δαπάνες
για φροντιστήρια γενικής
εκπαίδευσης αντιστοιχούν
σε 16,2% των δαπανών των
νοικοκυριών για αγαθά
και υπηρεσίες
εκπαίδευσης) η παρέμβαση
της Επιτροπής
Ανταγωνισμού στον εν
λόγω κλάδο, μέσω
αιφνιδιαστικών ελέγχων,
επίσης εκτιμάται ότι θα
έχει ιδιαίτερο
αντίκτυπο.
Πρόσφατα, τέλος, η
Επιτροπή Ανταγωνισμού
έχοντας επεξεργαστεί
στοιχεία από ελέγχους,
προχώρησε στην κατά
προτεραιότητα εξέταση
και ανάθεση σε αρμόδιο
εισηγητή της
αυτεπάγγελτης έρευνας
στην αγορά παροχής
υπηρεσιών οργανωμένων
εκπαιδευτικών εκδρομών
σε σχολεία.
|