|
Η πορεία
του πλοίου, όπως
περιγράφεται στη NAVTEX
0863/25 που εκδόθηκε από
τον σταθμό Σμύρνης της
τουρκικής Υδρογραφικής
Υπηρεσίας, περνά δυτικά
της Λέσβου, συνεχίζει
νότια της Χίου και
φθάνει μέχρι τη νησίδα
Καλόγερος, στο κεντρικό
Αιγαίο, ανάμεσα στη Χίο
και την Άνδρο. Σημαντική
διάσταση της υπόθεσης
είναι ότι ο Καλόγερος
περιλαμβάνεται σχεδόν
όλο το χρόνο σε μόνιμο
πεδίο βολής των
Ελληνικών Ενόπλων
Δυνάμεων, κάτι που η
Τουρκία συστηματικά
αμφισβητεί.
Απαντώντας, η Ελλάδα
εξέδωσε αντι-NAVTEX μέσω
του σταθμού Λήμνου
(154/25), αμφισβητώντας
τους τουρκικούς
ισχυρισμούς και
επισημαίνοντας ότι η
Άγκυρα παραβιάζει τους
ισχύοντες κανόνες στο
Αιγαίο. Το ενδιαφέρον
πλέον στρέφεται στις
κινήσεις του «Πίρι Ρέις»
τις επόμενες ώρες και
ημέρες, καθώς η Αθήνα
αναμένεται να
παρακολουθεί στενά την
πορεία του τόσο
επιχειρησιακά όσο και
διπλωματικά.
Αν και
οι ωκεανογραφικές
έρευνες δεν συνιστούν
από μόνες τους άμεση
πρόκληση, η χρονική
συγκυρία ενισχύει τον
συμβολισμό τους. Η
ανακοίνωση της Τουρκίας
έρχεται λίγες ημέρες
μετά τις εξελίξεις γύρω
από τα κοιτάσματα νότια
της Κρήτης, καθώς και
την αναζωπύρωση της
συζήτησης για την
ηλεκτρική διασύνδεση
Ελλάδας–Κύπρου, ζήτημα
που προκάλεσε και
προστριβές ανάμεσα σε
Αθήνα και Λευκωσία.
Η Άγκυρα
έχει το τελευταίο
διάστημα κλιμακώσει τη
ρητορική της, με πιο
χαρακτηριστική την
τοποθέτηση του Τούρκου
υπουργού Εξωτερικών
Χακάν Φιντάν, ο οποίος
ζήτησε «σεβασμό των
δικαιωμάτων της Τουρκίας
στην Ανατολική
Μεσόγειο». Οι δηλώσεις
αυτές αποδίδονται εν
πολλοίς στην ενόχληση
της τουρκικής πλευράς
μετά την κίνηση της
Chevron να καταθέσει
πρόταση για τα δύο
οικόπεδα νοτίως της
Κρήτης, αγνοώντας στην
πράξη το τουρκολιβυκό
μνημόνιο.
|