|
Σε
συνέχεια των
παρατηρήσεων αυτών, ο
e-ΕΦΚΑ προχώρησε στα
τέλη του 2024 στην
καταβολή δόσης ύψους 250
εκατ. ευρώ υπέρ του
ΑΚΑΓΕ — σημαντικά
αυξημένη σε σχέση με την
αρχικά προγραμματισμένη
των 50 εκατ. ευρώ — για
την κάλυψη μέρους των
υποχρεώσεών του.
Παράλληλα, το Δημόσιο
στις 31 Δεκεμβρίου 2024
κατέβαλε επιπλέον 617,4
εκατ. ευρώ με τη μορφή
κρατικής επιχορήγησης.
Σήμερα, τα διαθέσιμα του
ΑΚΑΓΕ ξεπερνούν τα 17
δισ. ευρώ.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο
χαρακτηρίζει, ωστόσο, το
θεσμικό πλαίσιο του
ΑΚΑΓΕ ως ασταθές και
δυσλειτουργικό, εξαιτίας
των αλλεπάλληλων
τροποποιήσεων και των
ασάφειών στις
διατυπώσεις των σχετικών
διατάξεων. Επισημαίνει
επίσης την απουσία
εγκεκριμένων απολογισμών
και ισολογισμών από τα
συναρμόδια υπουργεία,
καθώς και την έλλειψη
τακτικού ελέγχου στη
διαχείριση του
Κεφαλαίου.
Αναφορικά με τη
βιωσιμότητα του
συνταξιοδοτικού
συστήματος, η έκθεση
υπογραμμίζει ότι η
ελληνική δημόσια
ασφάλιση στηρίζεται κατά
95% στον πρώτο πυλώνα,
με τους δύο
συμπληρωματικούς πυλώνες
(επαγγελματική και
ιδιωτική ασφάλιση) να
αντιπροσωπεύουν μόλις το
1% και 4% των συνολικών
παροχών, αντίστοιχα. Το
γεγονός αυτό καθιστά το
σύστημα ιδιαίτερα
ευάλωτο στις
δημογραφικές πιέσεις,
καθώς ο πληθυσμός των
συνταξιούχων αυξάνεται
ενώ οι ενεργοί
ασφαλισμένοι μειώνονται.
Για την
αντιμετώπιση των
κινδύνων αυτών, το
Ελεγκτικό Συνέδριο
εισηγείται την ενίσχυση
των επαγγελματικών
ταμείων (ΤΕΑ) και της
ιδιωτικής ασφάλισης ως
απαραίτητων
συμπληρωματικών
μηχανισμών.
Ήδη, το
Υπουργείο Εργασίας
ετοιμάζει νέο νομοσχέδιο
που θα αναβαθμίζει το
θεσμικό πλαίσιο των ΤΕΑ
και θα επιδιώκει
ισονομία μεταξύ αυτών
και των ομαδικών
ασφαλιστηρίων
συμβολαίων. Από την 1η
Ιανουαρίου 2025, η
Τράπεζα της Ελλάδος
αναλαμβάνει αποκλειστικά
την εποπτεία των ΤΕΑ,
γεγονός που θεωρείται
κρίσιμο βήμα για τη
θωράκιση του θεσμού.
Μεταξύ των μέτρων που
εξετάζονται είναι η
εξίσωση των όρων
λειτουργίας των ΤΕΑ με
τα ομαδικά ασφαλιστήρια,
καθώς και διευκολύνσεις
στη μεταφορά
ασφαλισμένων μεταξύ των
δύο κατηγοριών.
Παρά
ταύτα, το φορολογικό
καθεστώς παραμένει
σημαντικό εμπόδιο για
την ανάπτυξη της αγοράς,
με τους εκπροσώπους των
ΤΕΑ να υποστηρίζουν ότι
οι ισχύουσες ρυθμίσεις
έχουν οδηγήσει σε
στασιμότητα. Ενδεικτικά,
το Υπουργείο Εργασίας
αποφάσισε την αναβολή
για δύο έτη της διάταξης
του Ν. 5078/2023 που
αφορούσε το Ταμείο
Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων
Φαρμακευτικών Εργασιών
(ΤΑΥΦΕ), ώστε να υπάρξει
χρόνος για
επαναξιολόγηση και
εξεύρεση βιώσιμης λύσης
για το Ταμείο και τους
ασφαλισμένους του.
Τέλος,
στην ενότητα που αφορά
τις δαπάνες κοινωνικής
προστασίας, το Ελεγκτικό
Συνέδριο επισημαίνει ότι
το υφιστάμενο σύστημα
παραμένει
κατακερματισμένο, με
πληθώρα κατηγοριών και
επιδομάτων, χωρίς επαρκή
μηχανισμό παρακολούθησης
και αξιολόγησης της
αποτελεσματικότητας των
κοινωνικών πολιτικών.
Κατά τη
διάρκεια του 2024, η
Ολομέλεια και τα Τμήματα
του Ελεγκτικού Συνεδρίου
εξέδωσαν 5.626 αποφάσεις
που αφορούσαν
συνταξιοδοτικά αιτήματα
και συναφείς χρηματικές
αξιώσεις κατά του
Ελληνικού Δημοσίου.
|