Οφείλεται
να επισημανθεί ότι είναι πολύ σημαντικό για την
Τεχεράνη να δείξει στο εσωτερικό αλλά και στο
εξωτερικό ακροατήριο ότι βγαίνει από τέτοιου
είδους καταστάσεις ως ο απόλυτος νικητής, δηλαδή
όχι μόνο να οδηγεί τον αντίπαλο σε οπισθοχώρηση
αλλά και να τον ταπεινώνει κιόλας.
-------
Στις 8 Ιουνίου το
Εφετείο Χαλκίδας
αναίρεσε την πρότερη
απόφαση του Πρωτοδικείου
Χαλκίδας να κατασχεθεί
υπέρ των ΗΠΑ το ιρανικό
πετρέλαιό του, ρωσικών
συμφερόντων κι υπό
ιρανική σημαία, πλοίου
Lana (πρώην Pegas) [1].
Ο πρέσβυς του Ιράν στην
Ελλάδα, Αχμάντ Ναντερί,
σχολιάζοντας τούτη την
εξέλιξη, ανέφερε ότι «ολόκληρο
το φορτίο πετρελαίου θα
επιστραφεί» [2].
Σημειωτέον, έως εκείνη
την στιγμή είχαν
μεταγγιστεί, από τους
συνολικά περίπου 104.000
μετρικούς τόνους
πετρελαίου που είχε ως
αρχικό φορτίο το Lana,
60.000 μετρικοί τόνοι σε
ένα μισθωμένο από τις
ΗΠΑ δεξαμενόπλοιο [3].
Το υπό σημαία Λιβερίας
πετρελαιοφόρο Ice Energy
μεταφέρει αργό πετρέλαιο
από το υπό ιρανική
σημαία δεξαμενόπλοιο
Lana (πρώην Pegas), στα
ανοιχτά της Καρύστου,
στην Εύβοια, στις 26
Μαΐου 2022. REUTERS/Costas
Baltas
Την επαύριον του
βουλεύματος του
Συμβουλίου Εφετών
Χαλκίδας θεωρήθηκε ότι
ουσιαστικά άνοιξε ο
δρόμος για την επίλυση
του διπλωματικού
επεισοδίου, και κατ’
επέκταση για την
απελευθέρωση των δύο
ελληνόκτητων πλοίων.
Προς τούτο το γενικότερο
συμπέρασμα συνηγόρησε,
άλλωστε, το γεγονός πως
ο Οργανισμός Λιμένων και
Ναυτιλίας του Ιράν
ανακοίνωσε στις 21
Ιουνίου ότι τα πληρώματα
των «Prudent Warrior»
και «Delta Poseidon»
είναι –εφόσον το
θελήσουν– πλέον ελεύθερα
να φύγουν από το Ιράν
[4]. Αν και τούτο είναι
αρκετά πιθανό να μη
συμβεί στην πράξη καθότι
τα πληρώματα είναι
αναγκαία για την
καθημερινή λειτουργία
των δύο πλοίων, αποτελεί
αναμφίβολα ένα ιρανικό
μήνυμα προς την ελληνική
πλευρά. Μάλιστα, την
προηγούμενη ημέρα, ο
εκπρόσωπος Τύπου του
ιρανικού Υπουργείου
Εξωτερικών, Σαέντ
Χατιμπζαντέ, ανέφερε ότι
«η δικαστική διαδικασία
των ελληνικών
πετρελαιοφόρων βρίσκεται
σε εξέλιξη αυτή την
στιγμή. Η ελληνική
κυβέρνηση, μέσω
δικηγόρων, έχει
προσπαθήσει να
προετοιμάσει τα έγγραφα
για την απελευθέρωση των
πλοίων. Συμβουλέψαμε την
ελληνική κυβέρνηση να
χρησιμοποιήσει τη νομική
της δυνατότητα, κι είμαι
βέβαιος ότι θα
ακολουθήσει τη νομική
και δικαστική οδό».
Ταυτόχρονα, όμως, άφησε
μια σαφέστατη υπόνοια
προς την ελληνική πλευρά,
τονίζοντας ότι ελπίζει
να δει στην «πράξη» την
επιστροφή/απελευθέρωση
του ιρανικού πετρελαίου
[5].
Πού βρίσκεται, όμως,
αυτή την στιγμή το
ιρανικό πετρέλαιο; Όσον
αφορά το κατασχεθέν
ιρανικό πετρέλαιο,
δηλαδή εκείνη η ποσότητα
που έχει αφαιρεθεί ήδη
από το Lana, η οποία
όπως προαναφέρθηκε
υπολογίζεται στους
60.000 μετρικούς τόνους,
βρίσκεται στο –μισθωμένο
από τις ΗΠΑ– πλοίο Ice
Energy (ιδιοκτησίας
Γιώργου Προκοπίου) που
είναι υπό προσωρινή
τρόπον τινά κράτηση στο
αγκυροβόλιο του Πειραιά
[6]. Δεν υπάρχει
προσώρας ενημέρωση πού,
πότε, και πώς θα
επιστραφεί το αφαιρεθέν
φορτίο στο πλοίο Lana.
Αναφορικά με το υπόλοιπο
ιρανικό πετρέλαιο,
περίπου 44.000 μετρικοί
τόνοι, εξακολουθεί να
βρίσκεται στις δεξαμενές
του Lana, το οποίο
βρίσκεται ακόμη στα
ανοιχτά της Καρύστου.
Ωστόσο, υπάρχει μια
παράλληλη εξέλιξη που
φαίνεται να περιπλέκει
και να καθυστερεί την
επίλυση της υποθέσεως.
Συγκεκριμένα, κατόπιν
ασφαλιστικών μέτρων από
μια φερόμενη τουρκική
εταιρεία, το Πρωτοδικείο
Χαλκίδας έχει διατάξει
την προσωρινή απαγόρευση
απόπλου για το
πετρελαιοφόρο Lana, κάτι,
όμως, που δεν αφορά το
καθαυτό φορτίο του.
Τουτέστιν, η τουρκική
εταιρεία, μέσω της
συντηρητικής κατάσχεσης
του πετρελαιοφόρου,
αξιώνει την αποπληρωμή
προς εκείνην των
οφειλόμενων από την
πλοιοκτήτρια εταιρεία
του Lana για τις
υπηρεσίες ρυμούλκησης
που προσέφερε στο εν
λόγω πλοίο [7]. Στις 17
Ιουνίου, το Πρωτοδικείο
Χαλκίδας απαίτησε από
την Τransmorflot LLC,
την πλοιοκτήτρια
εταιρεία του Lana, να
προσκομίσει δύο
εγγυητικές επιστολές σε
χρονικό διάστημα πέντε
εργάσιμων ημερών, ούτως
ώστε να επιτραπεί στο
πλοίο της να αποπλεύσει.
Η πρώτη εγγυητική
επιστολή έχει ορισθεί
στα 1.474.200 ευρώ ενώ η
δεύτερη στα 392.000 ευρώ
[8].
Ομολογουμένως, η όλη
υπόθεση φαντάζει ως ένα
μπερδεμένο κουβάρι, όπου
υπεισέρχονται πολλοί και
διασταυρούμενοι
παράγοντες. Επίσης, στα
ανωτέρω θα πρέπει να
προστεθεί και το γεγονός
ότι ακόμη κι αν
απελευθερωθεί σύντομα το
Lana με ολόκληρο το
φορτίο του, δεν είναι
καθόλου δεδομένο ότι τα
δύο ελληνόκτητα πλοία θα
αφεθούν ταυτοχρόνως
ελεύθερα από το Ιράν.
Ενδεικτικά, σε περίπου
ανάλογη υπόθεση το 2019,
το Ιράν άφησε ελεύθερο
το υπό βρετανική σημαία
Stena Impero ενάμισι
μήνα αργότερα από την
αντίστοιχη απελευθέρωση
του ιρανικού
δεξαμενόπλοιου Adryan
Darya 1 (πρώην Grace 1)
από τις αρχές του
Γιβραλτάρ.
Οφείλεται να επισημανθεί
ότι είναι πολύ σημαντικό
για την Τεχεράνη να
δείξει στο εσωτερικό
αλλά και στο εξωτερικό
ακροατήριο ότι βγαίνει
από τέτοιου είδους
καταστάσεις ως ο
απόλυτος νικητής, δηλαδή
όχι μόνο να οδηγεί τον
αντίπαλο σε οπισθοχώρηση
αλλά και να τον
ταπεινώνει κιόλας.
Άλλωστε, όπως υποστήριξε
αναλυτικά ο γράφων σε
πρόσφατο άρθρο του, το
Ιράν σε ανάλογες
περιπτώσεις, τις οποίες
αντιλαμβάνεται ως λυδία
λίθο της αξιοπιστίας της
αποτροπής του και της
εθνικής του τιμής,
ακολουθεί σταθερά την
στρατηγική της «ενεργητικής
αντίστασης» [9]. Ο
διοικητής του Ναυτικού
των Φρουρών της
Επανάστασης, το οποίο
ήταν ο επιχειρησιακά
υπεύθυνος κλάδος για την
κατάσχεση των δύο
ελληνικών πλοίων,
εξέφρασε εύγλωττα τούτη
την χοντροκομμένη αλλά
συνάμα πετυχημένη στα
μάτια του Ιράν
στρατηγική, λέγοντας ότι
«η Ισλαμική Δημοκρατία
δεν αφήνει την κακία των
εχθρών να μείνει
αναπάντητη, (από εδώ και
πέρα) εάν κατάσχουν ένα
δεξαμενόπλοιό μας, θα
πάρουμε δύο πλοία τους.
Οι Έλληνες κι οι άλλοι
θα μάθουν να μη δείχνουν
ασέβεια προς το Ιράν»
[10].
Ο ΑΛΕΞΗΣ ΛΕΚΑΚΗΣ
ΚΕΡΚΥΡΑΙΟΣ είναι
υποψήφιος διδάκτωρ
ιρανικής εξωτερικής
πολιτικής στο τμήμα
Διεθνών, Ευρωπαϊκών, και
Περιφερειακών Σπουδών
του Παντείου
Πανεπιστημίου, και
υπότροφος του Ιδρύματος
Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ).
Στο πλαίσιο της υπό
εκπόνηση διατριβής του
έχει πραγματοποιήσει
επιτόπια έρευνα στην
Τεχεράνη.