|
Το
λιμάνι της Αμβέρσας, ένα
από τα μεγαλύτερα
παγκόσμια κέντρα
διακίνησης αυτοκινήτων,
είχε εξυπηρετήσει πάνω
από 3 εκατομμύρια
οχήματα το 2024. Ωστόσο,
όπως επισημαίνει η αρχή
διαχείρισης του
λιμανιού, οι προοπτικές
για το δεύτερο εξάμηνο
παραμένουν αβέβαιες και
πολλά θα κριθούν από το
αν η Ευρωπαϊκή Ένωση και
οι ΗΠΑ θα καταφέρουν να
καταλήξουν σε εμπορική
συμφωνία μέχρι την 1η
Αυγούστου.
Οι
ευρωπαίοι κατασκευαστές
είχαν εναποθέσει ελπίδες
σε μια γρήγορη συμφωνία,
ώστε να αποφευχθεί η
εκτίναξη του κόστους.
Πριν την επιστροφή
Trump
στον Λευκό Οίκο, οι
δασμοί για τις
ευρωπαϊκές εξαγωγές
αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ
ήταν μόλις 2,5%. Από τον
Απρίλιο όμως, προστέθηκε
επιπλέον επιβάρυνση 25%,
αυξάνοντας την τελική
τιμή ενός οικογενειακού
οχήματος κατά δεκάδες
χιλιάδες δολάρια για τον
Αμερικανό καταναλωτή.
Τα
ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν
ήδη αντιμετωπίσει
μεγάλες προκλήσεις τα
τελευταία χρόνια – από
το
Brexit
μέχρι την πανδημία και
τη συμφόρηση που
προκάλεσαν οι ελλείψεις
σε κοντέινερ το 2024.
Ωστόσο, όπως σημειώνει ο
Justin
Atkin,
εκπρόσωπος του λιμανιού
για το Ηνωμένο Βασίλειο
και την Ιρλανδία, οι
νέοι δασμοί συνιστούν
«ένα άμεσο σοκ». Όπως
εξηγεί, «στην πανδημία
υπήρχαν
lockdown,
ύστερα χαλάρωση και πάλι
περιορισμοί – ο κόσμος
βρήκε τρόπους να το
διαχειριστεί χωρίς
ιδιαίτερη προετοιμασία.
Εδώ όμως, παρότι οι
δασμοί συζητούνταν από
πριν την εκλογή
Trump,
κανείς δεν περίμενε την
ταχύτητα και την έκταση
αυτής της απόφασης».
Η
διοίκηση του λιμανιού
δεν μπορεί να υπολογίσει
με ακρίβεια πόσα οχήματα
περιμένουν για αποστολή,
ωστόσο κάνει λόγο για
αρκετές χιλιάδες. Οι ΗΠΑ
παραμένουν ο δεύτερος
μεγαλύτερος εμπορικός
εταίρος της Αμβέρσας
μετά το Ηνωμένο
Βασίλειο. Παράλληλα,
υπάρχουν ενδείξεις ότι
πολλές αμερικανικές
εταιρείες έσπευσαν να
εξάγουν μεγάλους όγκους
προϊόντων προς την
Ευρώπη στους πρώτους
μήνες του 2025, ώστε να
προλάβουν πιθανούς
ανταποδοτικούς δασμούς
από την Ε.Ε.
|