Τα αυστηρά
lockdown για τον COVID-19 στην Κίνα θα
επιδεινώσουν τα προβλήματα της παγκόσμιας
εφοδιαστικής αλυσίδας και θα αυξήσουν τον
πληθωρισμό τους επόμενους μήνες, λένε οι ειδικοί.
Η πολιτική μηδενικού
COVID του προέδρου Xi
Jinping δοκιμάζεται
καθώς η χώρα αγωνίζεται
να τιθασεύσει τη
χειρότερη επιδημία του
ιού μέχρι σήμερα. Η
απογοήτευση αυξάνεται
για τις ελλείψεις
τροφίμων, τον εγκλωβισμό
των ανθρώπων στα σπίτια
τους για εβδομάδες, και
την πολιτική θανάτωσης
κατοικίδιων σκύλων για
τους οποίους υπάρχουν
υποψίες ότι έχουν
μολυνθεί από τον ιό του
COVID.
Αν και ο τεχνολογικός
κόμβος της Κίνας, η
Σενζέν, βγήκε από το
σχεδόν πολύμηνο
lockdown, η μεγαλύτερη
πόλη της Κίνας, η Σαγκάη,
όπου βρίσκεται το
μεγαλύτερο λιμάνι
εμπορευματοκιβωτίων στον
κόσμο, παραμένει κλειστή
από τις 28 Μαρτίου.
Τώρα, οι οικονομικές
επιπτώσεις αρχίζουν να
φαίνονται. Η ζήτηση
καυσίμων στην Κίνα
πρόκειται να μειωθεί
κατά 20% αυτόν τον μήνα,
στη μεγαλύτερη πτώση από
το πρώτο κύμα lockdown
πριν από δύο και πλέον
χρόνια, δήλωσαν πηγές
στο Bloomberg την
Παρασκευή. Και οι
παγκόσμιες αλυσίδες
εφοδιασμού αρχίζουν να
αισθάνονται επίσης την
κρίση.
Ένα στα πέντε πλοία
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων έχει
πλέον κολλήσει στα
λιμάνια παγκοσμίως, με
το 30% της καθυστέρησης
να προέρχεται από την
Κίνα. Και ο Lars Jensen,
διευθύνων σύμβουλος της
εταιρείας συμβούλων της
ναυτιλιακής βιομηχανίας
εμπορευματοκιβωτίων
Vespucci Maritime,
δήλωσε στο Fortune ότι ο
πλήρης αντίκτυπος των
πολιτικών της Κίνας θα
αρχίσει να αποκαλύπτεται
μόνο τις επόμενες
εβδομάδες.
«Μέχρι τώρα τα
περισσότερα πλοία
εξακολουθούν να
προσεγγίζουν τη Σαγκάη
σχεδόν κανονικά – αυτό
σημαίνει ότι τα φορτία
προς τη Σαγκάη δεν
καταλήγουν σε λάθος
μέρος», δήλωσε ο Jensen.
«Αλλά αυτό είναι πιθανό
να αλλάξει τις επόμενες
εβδομάδες, αν δεν αρθεί
το lockdown. Τότε θα
δείτε περισσότερα
ακυρωμένα δρομολόγια και
ο αντίκτυπος στην
αλυσίδα εφοδιασμού θα
αυξηθεί».
Ακόμα και αν αρθεί το
αυστηρό lockdown στη
Σαγκάη, τα λιμάνια των
ΗΠΑ πιθανότατα θα
χτυπηθούν από ένα κύμα
συσσωρευμένου φορτίου
από τα πρόσφατα
επαναλειτουργούντα
εργοστάσια στην Κίνα.
Αυτό θα οδηγήσει σε
υψηλότερους ναύλους,
λέει ο Jensen, και θα
επιδεινώσει τη συμφόρηση
στα λιμάνια παγκοσμίως.
Ο Victor Meyer, COO της
εταιρείας παροχής
πληροφοριών κινδύνου
Supply Wisdom, πιστεύει
ότι θα χρειαστούν μήνες
για να επανέλθουν οι
αλυσίδες εφοδιασμού στο
φυσιολογικό και αναμένει
ότι τα λιμάνια των ΗΠΑ
θα μπορούσαν να αρχίσουν
να αντιμετωπίζουν
διαταραχές σύντομα.
«Η επίδραση θα γίνει
πιθανότατα αισθητή στα
λιμάνια της Δυτικής
Ακτής των ΗΠΑ, το Λος
Άντζελες και το Λονγκ
Μπιτς, καθώς η
συσσωρευμένη ζήτηση θα
φτάσει σε αυτά», δήλωσε.
Τα προβλήματα στα
λιμάνια σημαίνουν αύξηση
του κόστους για τις
εταιρείες και αύξηση του
πληθωρισμού για τους
Αμερικανούς καταναλωτές,
λένε οι ειδικοί.
«Οι εταιρείες έχουν
αρχίσει να
πανικοβάλλονται. Ο
αντίκτυπος στα επόμενα
στάδια έρχεται και θα
είναι βαρύς» είπε ο John
Bree, επικεφαλής του
τμήματος κινδύνου της
Supply Wisdom. «Τα
τελευταία lockdown της
Κίνας σε συνδυασμό με
τον πόλεμο
Ρωσίας-Ουκρανίας είναι
πολύ βαρύ φορτίο. Το
παγκόσμιο χάος θα
επιδεινώσει περαιτέρω
τις διαταραχές και θα
οδηγήσει τον πληθωρισμό
σε νέο επίπεδο».
Η δήλωση του Bree
υποστηρίζεται από
πρόσφατες εκθέσεις
επενδυτικών τραπεζών, οι
οποίες επίσης
προειδοποιούν για τις
οικονομικές επιπτώσεις
των lockdown της Κίνας.
Οι αναλυτές της Bank of
America, με επικεφαλής
τον Ethan Harris,
ανέφεραν σε σημείωμά
τους προς τους πελάτες
τους την Παρασκευή ότι
πρόκειται για ένα ακόμη
«δυσμενές σοκ προσφοράς
για την παγκόσμια
οικονομία» που θα
αποδυναμώσει την
ανάπτυξη και θα
παρατείνει την περίοδο
του υψηλού πληθωρισμού.
Και ο Dylan Alperin,
επικεφαλής
επαγγελματικών υπηρεσιών
στην εταιρεία λογισμικού
εφοδιαστικής αλυσίδας
Keelvar, σημείωσε ότι το
κόστος μεταφοράς
αποτελεί το 7,7% του
παγκόσμιου ΑΕΠ, πράγμα
που σημαίνει ότι οι
καθυστερήσεις στα
λιμάνια συνήθως οδηγούν
σε αύξηση του
πληθωρισμού.