Λίγες ημέρες απέμειναν για την λήξη της επιδότησης των
15 λεπτών το λίτρο στο diesel κίνησης και
η τιμή του συνεχίζει τις
υψηλές πτήσεις, παρά το γεγονός ότι τις
τελευταίες ημέρες παρουσιάζει ταχύτερη
αποκλιμάκωση σε σχέση με την βενζίνη.
Όπως γράφει ο
Θανάσης Παπάδης στην
Ημερησία,
η διεθνής τιμή του Brent στις
διεθνείς αγορές
βρίσκεται στην περιοχή
των 90 δολαρίων το
βαρέλι με μικρές
αυξομειώσεις πέριξ αυτού
του επιπέδου. Για
παράδειγμα, σήμερα είχε
έντονη μεταβλητότητα και
κινήθηκε σε ένα εύρος
τιμών μεταξύ των 89,3
δολαρίων το βαρέλι και
93,5 δολαρίων.
Πίεση στην αντλία
λόγω ευρώ
Ωστόσο, εκείνο που
επιβαρύνει πολύ την
κατάσταση είναι το
γεγονός ότι συνεχίζονται
οι πιέσεις στο ευρώ, με
αποτέλεσμα να έχει
υποχωρήσει εδώ και
ημέρες κάτω από την
ισοτιμία ένα προς ένα. Συγκεκριμένα
σήμερα βρίσκεται στο
0,9822.
Αυτό έχει ως
αποτέλεσμα να μην
έρχεται στην αντλία το
όφελος που θα μπορέσει
να έχει η μεγάλη πτώση
των τελευταίων εβδομάδων
στην διεθνή τιμή του
πετρελαίου. Σύμφωνα με
τα στοιχεία συνεχίζεται
η αποκλιμάκωση,
αλλά πλέον είναι με
ιδιαίτερα χαμηλούς
ρυθμούς.
Σύμφωνα με τα
στοιχεία του υπουργείου
Ανάπτυξη και το
Παρατηρητήριο Τιμών, η
μέση τιμή της βενζίνης
των 95 οκτανίων, είναι
στην επικράτεια στα
1,955 ευρώ, ενώ για το
diesel κίνησης η τιμή
είναι στα 1,843 ευρώ. Αν,
μάλιστα, προστεθεί και η
επιδότηση των 15 λεπτών,
τότε η πραγματική τιμή
είναι στα 1,993 ευρώ το
λίτρο και ξεπερνάει
σε πραγματικές συνθήκες
την τιμή της βενζίνης
κατά σχεδόν 4 λεπτά.
Ταχύτερη πτώση του
diesel
Πριν από δέκα ημέρες
η διαφορά μεταξύ των δύο
αυτών προϊόντων (βενζίνη
και diesel κίνησης) ήταν
στα 10 λεπτά το λίτρο.
Συγκεκριμένα, η μέση
τιμή του diesel ήταν στα
1,912 ευρώ που αν
προστεθούν και τα
15 λεπτά της επιδότησης,
τότε η πραγματική τιμή
ήταν στα 2,062 ευρώ το
λίτρο, την στιγμή που
αυτή της βενζίνης ήταν
στα 1,964 ευρώ το λίτρο.
Μέσα σε αυτό
διάστημα η
βενζίνη έχει χάσει μόλις
ένα λεπτό σε
αντίθεση με το diesel
που έχει υποχωρήσει κατά
7 λεπτά το λίτρο.
Στην Αττική η μείωση
δείχνει να είναι
ταχύτερη και πλέον σε
κάποια πρατήρια η τιμή
στην αντλία βρίσκεται οριακά
και κάτω από και από το
1,7 ευρώ το λίτρο.
Την επόμενη εβδομάδα,
που είναι ουσιαστικά και
η τελευταία που θα
ισχύει η επιδότηση των
15 λεπτών, εκτιμάται ότι
θα κλείσει ακόμη
περισσότερο η ψαλίδα,
έτσι ώστε όταν πάψει να
υφίσταται να
μην υπερβαίνει αυτή της
βενζίνης.
Στην κυβέρνηση
φαίνεται να
απορρίπτονται οριστικά
οι εισηγήσεις για
διατήρηση της επιδότησης,
εκτιμώντας ότι σταδιακά
θα επιστρέψει η
ισορροπία στην αγορά και
η τιμή του diesel θα
διαμορφωθεί σε κανονικά
επίπεδα έναντι της
βενζίνης, δηλαδή
περίπου 30 λεπτά πιο
κάτω.