| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη, 16/10/2025

      

 

 

Η ανάλυση των στοιχείων του προϋπολογισμού για το 2026, όπως κατατέθηκε στις Βρυξέλλες, αποκαλύπτει σημαντικές διαφοροποιήσεις στις εισοδηματικές επιπτώσεις των νέων φορολογικών και κοινωνικών μέτρων. Ενώ το συνολικό αποτέλεσμα παραμένει θετικό για το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, οι μεταβολές δεν κατανέμονται ομοιόμορφα, οδηγώντας σε ενίσχυση των οικονομικών ανισοτήτων.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, οι πολίτες που ανήκουν στο 10% των φτωχότερων εισοδημάτων θα δουν μέση ενίσχυση 152 ευρώ ετησίως, ενώ το 10% των πλουσιότερων θα ωφεληθεί κατά 1.520 ευρώ, δηλαδή δέκα φορές περισσότερο. Η διαφορά αυτή αποτυπώνει τις συνέπειες της επιλογής της κυβέρνησης να μειώσει τον υψηλό συντελεστή της φορολογικής κλίμακας — μια πολιτική που, αν και ενισχύει την ανάπτυξη, αυξάνει τις εισοδηματικές ανισότητες.

 

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού περιλαμβάνεται ειδικό κεφάλαιο που αξιολογεί τον αντίκτυπο των μέτρων σε κοινωνικούς δείκτες, όπως ο κίνδυνος φτώχειας και ο δείκτης εισοδηματικών ανισοτήτων (Gini). Πραγματοποιήθηκαν δύο ξεχωριστές μετρήσεις:

Η πρώτη αφορά το πακέτο του Νοεμβρίου 2025, το οποίο περιλαμβάνει την επιστροφή ενός ενοικίου και την εφάπαξ ενίσχυση σε ευάλωτες ομάδες – δικαιούχους αναπηρικών επιδομάτων, χαμηλοσυνταξιούχους και ανασφάλιστους ηλικιωμένους.

Η δεύτερη αναλύει το πακέτο του 2026, που ενσωματώνει τη νέα φορολογική κλίμακα εισοδήματος, τη νέα κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων, την αύξηση του κατώτατου μισθού και του επιδόματος ανεργίας, τις αναπροσαρμογές στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και την αύξηση 2,4% στις συντάξεις.

Από τη σύγκριση των δύο προγραμμάτων προκύπτει ότι το πακέτο του 2025 μειώνει τις εισοδηματικές ανισότητες, ενώ εκείνο του 2026 οδηγεί σε μικρή αύξησή τους. Στο χαμηλότερο εισοδηματικό κλιμάκιο, η ενίσχυση ανέρχεται σε +1,88%, ενώ στο υψηλότερο δεν καταγράφεται καμία μεταβολή. Αντίθετα, για το 2026, οι αυξήσεις είναι 3,83% για το 1ο δεκατημόριο και 4,9% για το 10ο, γεγονός που μεταφράζεται στα ποσά των 152 ευρώ και 1.520 ευρώ αντίστοιχα.

Παρά την άνιση κατανομή, το σύνολο των εισοδηματικών ομάδων εμφανίζει βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος, με ποσοστιαίες αυξήσεις από 3,8% έως 4,9%. Επίσης, η μέση φορολογική επιβάρυνση μειώνεται, με τις χαμηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες να ωφελούνται κατά 8 μονάδες βάσης και τις υψηλότερες κατά 17 μονάδες, ενώ ο μέσος όρος μείωσης υπολογίζεται στις 26 μονάδες βάσης. Η σημαντικότερη ελάφρυνση εντοπίζεται στα μεσαία εισοδήματα (3ο–6ο δεκατημόριο), επιβεβαιώνοντας ότι η μεταρρύθμιση στοχεύει κυρίως στη λεγόμενη «μεσαία τάξη».

Ο δείκτης Gini, που μετρά την οικονομική ανισότητα συγκρίνοντας το εισόδημα του πλουσιότερου 20% με εκείνο του φτωχότερου 20%, δείχνει μικρή βελτίωση για το 2026, με την αναλογία να υποχωρεί από 5,13 σε 4,79. Αντίστοιχα, ο δείκτης φτώχειας εμφανίζει πτώση κατά 1,8% στο σύνολο του πληθυσμού, με τη μεγαλύτερη μείωση (4 μονάδες) να παρατηρείται στις ηλικίες άνω των 80 ετών, ενώ η μικρότερη (-0,8%) αφορά την ηλικιακή ομάδα 50–64 ετών.

Με όριο φτώχειας στα 6.707 ευρώ ετησίως, το ποσοστό των φτωχών μειώνεται από 16,9% το 2024 σε 15,1% το 2025 και παραμένει στα ίδια επίπεδα το 2026. Η βελτίωση είναι εντονότερη στους ηλικιωμένους και στα πολυμελή νοικοκυριά, υποδηλώνοντας ότι, παρά τη διεύρυνση των ανισοτήτων, η συνολική κοινωνική κατάσταση παρουσιάζει σταθερή βελτίωση.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum