Μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η
Ευρώπη προσπαθεί να απεξαρτηθεί από το φυσικό
αέριο, χωρίς όμως να μπορεί να αποφύγει την
εξάρτηση από το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).
Ήδη για να κλείσει η «μαύρη τρύπα» της ρωσικής
ενέργειας, οι εισαγωγές LNG της Ευρώπης άγγιξαν
νέα ρεκόρ.
Η Trafigura
προβλέπει ότι η ΕΕ
πρόκειται να εισάγει
τεράστιες ποσότητες
υγροποιημένου φυσικού
αερίου το επόμενο έτος
προκειμένου να
αντισταθμιστούν οι
περιορισμένες ρωσικές
ροές. Η ασφάλεια του
εφοδιασμού θα παραμείνει
ζήτημα και μετά τον
επόμενο χειμώνα.
Τι ανέφερε η
Trafigura
«Αναμένουμε ότι οι
αγορές φυσικού αερίου
και LNG θα παραμείνουν
ασταθείς», δήλωσε η
Trafigura. «Ενώ η Ευρώπη
θα πρέπει να αποφύγει το
μπλακ άουτ αυτό το
χειμώνα, αντλώντας από
τα αποθέματα και
μειώνοντας τη ζήτηση, θα
χρειαστεί να εισάγει
τεράστιες ποσότητες LNG
το 2023, δεδομένης της
μαζικής μείωσης των ροών
από τη Ρωσία».
Για το LNG, η
Trafigura διακίνησε 13
εκατομμύρια μετρικούς
τόνους ισοδύναμου
πετρελαίου το 2022, από
14 εκατομμύρια τόνους
ένα χρόνο νωρίτερα. Ο
όγκος του φυσικού αερίου
παρέμεινε ελάχιστα
μεταβαλλόμενος στους
23,7 εκατομμύρια τόνους.
Εκτός από την παράδοση
του φυσικού αερίου, ο
εμπορικός οίκος
τοποθέτησε επίσης το
καύσιμο σε μισθωμένες
αποθήκες ενόψει του
χειμώνα.
Αυξήθηκαν οι
εισαγωγές LNG από τη
Ρωσία
Βάσει των
πληροφοριών του
Bloomberg, οι εισαγωγές
του LNG από την Ρωσία
αυξήθηκαν κατά 40% μέσα
σε ένα χρόνο. Οι
εισαγωγές αυξάνονται με
τους επενδυτές να
προσπαθούν να
καταργήσουν τις ροές
μέσω αγωγών.
Ήδη όμως ακόμη και
αυτή η εναλλακτική
κόστισε στην ΕΕ 12,5 δισ.
ευρώ για ρωσικό LNG από
τον Ιανουάριο έως τον
Σεπτέμβριο, πέντε φορές
περισσότερο από ό,τι
πέρυσι. Η αυξανόμενη
ζήτηση από χώρες όπως η
Γαλλία και το Βέλγιο
συνέβαλε στο να καταστεί
η Ρωσία φέτος ο νούμερο
2 προμηθευτής LNG στη
βορειοδυτική Ευρώπη,
πολύ πίσω από τις ΗΠΑ
αλλά μπροστά από το
Κατάρ, σύμφωνα με το
πρακτορείο Bloomberg που
επικαλείται στοιχεία
παρακολούθησης πλοίων
και λιμένων.
Το πρόβλημα με τις
τιμές εισαγωγής LNG από
τις ΗΠΑ
Σε αντίθεση με
ορισμένους παραγωγούς –
για παράδειγμα στη Μέση
Ανατολή – που
περιορίζουν τον τελικό
προορισμό του LNG στους
καταναλωτές στην Ασία
και εμποδίζουν την
περαιτέρω πώλησή του σε
υψηλότερη τιμή, το
αμερικανικό αέριο
αλλάζει ιδιοκτησία τη
στιγμή που φορτώνεται σε
ένα πλοίο.
Αυτό αφήνει τους
αγοραστές ελεύθερους να
ανακατευθύνουν την
προσφορά οπουδήποτε
είναι πιο κερδοφόρο —
μερικές φορές εις βάρος
των πελατών τους, εάν
είναι φθηνότερο να
αθετήσουν τις
προϋπάρχουσες δεσμεύσεις
εγχώριας παράδοσης. «Το
LNG των ΗΠΑ δεν έχει
προορισμό.», λένε
επενδυτές.
Ωστόσο, όσον αφορά
τη μεταφορά του στο
πλοίο σε τιμές που έχουν
συμφωνηθεί προηγουμένως,
«η εστίασή μας είναι να
είμαστε αξιόπιστοι
προμηθευτές, αφοσιωμένοι
στις υποχρεώσεις που
έχουμε αναλάβει προς
τους πελάτες μας και
δεσμευόμαστε να κάνουμε
ό,τι μπορούμε για να
βοηθήσουμε την ΕΕ σε
αυτή την κατάσταση».