|
Εξίσου
σημαντικός είναι ο προβληματισμός σε σχέση με το
κόστος προμήθειας προϊόντων και πρώτων υλών που
επηρεάζεται από τα προβλήματα στις διεθνείς
αλυσίδες εφοδιασμού, την αρνητική επίδραση της
κλιματικής αλλαγής, τους διεθνείς εμπορικούς
πολέμους και τα υψηλά λειτουργικά έξοδα λόγω των
πληθωριστικών τάσεων.
Επίσης
αυξημένη πρόκληση είναι η εύρεση προσωπικού,
ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της
τουριστικής περιόδου και του ανταγωνισμού
προσέλκυσης εποχιακού προσωπικού με άλλους
κλάδους.
Για τη
μείωση του λειτουργικού κόστους και
αποδοτικότερης αξιοποίησης του προσωπικού,
διερευνάται η αξιοποίηση του ψηφιακού
μετασχηματισμού και της τεχνητής νοημοσύνης. Για
την ώρα καταγράφεται η επιλεκτική και αναδυόμενη
αξιοποίηση των τεχνολογιών αυτών που
επικεντρώνεται στη χρήση εργαλείων ευφυούς
επιχειρηματικής αναλυτικής λόγω του μεγάλου
όγκου δεδομένων που διαχειρίζονται, τη
γραμματειακή/διοικητική αυτοματοποίηση λόγω της
εντάσεως εργασίας, την πρόβλεψη ζήτησης για τη
βελτιστοποίηση των λειτουργικών εξόδων και της
εξυπηρέτησης, και την αποδοτικότερη εφοδιαστική
αλυσίδα λόγω της πολυπλοκότητας του δικτύου και
των χιλιάδων κωδικών που διακινούνται.
Όσον αφορά
την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τις
ESG δεσμεύσεις, οι επιχειρήσεις εστιάζουν στο
πρόβλημα της ενέργειας, με 2 στις 3 να δίνουν
προτεραιότητα στη μείωση της κατανάλωσης
ενέργειας και 2 στις 5 στις επενδύσεις για
παραγωγή ΑΠΕ προς ίδιαν κατανάλωση. Ακολουθεί η
στρατηγική για την αειφορία με στόχευση την
αύξηση της ανακύκλωσης (50%), τη βιώσιμη
εφοδιαστική αλυσίδα (27%) και τη μείωση σπατάλης
τροφίμων (22%) και νερού (20%). Το βιώσιμο
μέλλον του σημαντικού αυτού υπερ-κλάδου θα
εξαρτηθεί από τη δυνατότητα των επιχειρήσεων
(λιανεμπόριο και βιομηχανία) να μετασχηματιστούν
στο αναδυόμενο κοινωνικό και οικονομικό
περιβάλλον με στόχο την αειφορία.
Ο κ.
Γεώργιος Δουκίδης είναι καθηγητής στο Οικονομικό
Πανεπιστήμιο Αθηνών και επιστημονικός σύμβουλος
ΙΕΛΚΑ.
ΕΝΤΥΠΗ
ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗΣ
|